Recensie: Winter in Gloster Huis

Waar gaat het boek over

2024, Willem-Alexander is dan 10 jaar koning, de zorg wordt geleverd door robots, er is een nieuwe wet aangenomen, Klaar-met-leven wet.

Twee broers erven van hun vader heel veel geld, maar met geld moeten ze iets goeds doen. De oudste, Richard, zet een vaarwelhotel op. Waar mensen met waardigheid en aandacht uit het leven kunnen stappen. Arthur, jongere winter in gloster huisbroer, bouwt wat later Gloster Huis. Mensen die nog twijfelen of ze daadwerkelijk willen sterven kunnen daarnaar toe. Maar wie twijfelt erover? Want wat is nou beter dan de dood?

Wat ik ervan vond

Ik vond het een intrigerend manuscript en onderwerp. Het is heel realistisch te bedenken dat er ergens in de toekomst zo wet komt. Maar over 9 jaar… Dat betwijfel ik, maar wel ergens in de toekomst.

Ik vind de verschillen tussen de broers erg boeiend, want je leert zo beide visies kennen. Hoe ze verschillend naar zo’n wet kijken en er anders tegenover staan. Het verschil is, Arthur weet wat het is om heel neerslachtig te voelen, bijna tegen depressie aan, als ik het zo lees. Daardoor weet hij ook dat er einde komt aan zo’n gevoel. Maar als iemand voor het eerst in zo’n gevoel van neerslachtigheid komt, kan zo’n wet een uitkomst bieden. Alleen het gevaar is dat mensen daardoor de gemakkelijkste weg kiezen. Daarnaast rijst een ander gevaar, mensen die bang zijn om af te takelen op hun oude dag. En ook dat je als je boven de 80 bent en toch nog kiest om te blijven leven, vinden de mensen dat je niet meer mag klagen. Want er is zo’n wet nu, dus niet zeuren over je kwalen. Ik vind het een heel beangstigend idee. Ik mankeer ook wat, zou ik dan al op mijn 40e een einde aan mijn leven moet maken omdat ik niet mag zeuren of erover wilt praten. Want tenslotte, er is zo’n wet die einde aan mijn klachten kan maken, mijn leven, dus wat zeur ik dan! Hoewel, als ik goed heb gelezen is er wel een leeftijdsgrens, maar dat komt niet echt duidelijk naar voren.
Dan komt Arthur zijn visie in beeld, een visie dat mij aanspreekt. Een huis voor twijfelaars. Is je leven echt niets meer waard of heb toch nog iets waar je voor leeft?
Kortom, een onderwerp wat me erg aan het denken zet.

Er loopt nog een verhaallijn, een mevrouw gaat naar Richard zijn hotel. Zij wil haar leven beëindigen. Dan wordt zij wakker, maar is zij nou dood of leeft zij nog? Ik vond het boeiend om haar oogpunt te lezen. Wat haar motivatie was om uit het leven te stappen, om naar Richards hotel te gaan. Hoe voelt zij zich toen zij wakker werd? Waar dacht zij dat zij was? Hoe spelen de anderen erop in?

Wat leuk was aan dit boek was dat ik een personage herkende die in haar ander boek ‘Eilandgasten’ in voorkwam. Leuk om te weten hoe die man toch zijn leven weer heeft opgepakt.

Tot slot

Intrigerend manuscript met een onderwerp waar je echt over na gaat denken, misschien zelfs met elkaar over gaat discussiëren. Ik heb paar boeken van haar gelezen en ook dit boek heb ik in één ruk uitgelezen. Absoluut een aanrader!

Manuscript ontvangen van uitgeverij Atlas Contact.

Auteur:
Vonne van der Meer
Titel:
Winter in Gloster Huis
ISBN:
978 90 254 4622 2
Uitgever:
Uitgeverij Atlas Contact
Genre:
Roman
Uitgave:
manuscript
Verschenen:
oktober, 2015

 

©Plien 2015

3 thoughts on “Recensie: Winter in Gloster Huis

  1. Pingback: Gelezen: Oktober oftewel #Boektober | Met mijn neus in een boek

  2. Pingback: Winter in Gloster Huis – Vonne van der Meer | Lalagè leest

Geef een reactie

