Gelezen: September

weekend terschellingIk bracht een boek terug naar de bibliotheek en zag deze boek staan. Tja… ik dacht, ik ga volgend week toch naar Terschelling, hup meenemen. Maar ik kan sowieso boeken over Terschelling niet laten staan. Ik ben begonnen op de heenweg naar Terschelling en had de volgende dag uit. Zo herkenbaar gevoel dat er werd beschreven over het eerste blik van de Brandaris en Terschelling. Herkenbare plaatsen en divers andere locaties. Erg leuk om te lezen. Niet alleen daarom bleef ik door lezen, het was ook gewoonweg spannend!!! Ik was nieuwsgierig wat er gaande was en erg verrast door het uitkomst. Absoluut een aanrader, aldus zegt een Terschellingliefhebber.

de roep van de nachtvogelPrettig boek om te lezen en intrigerend verhaal. Het gaat over drie vrouwen die in verschillende situaties zitten. Ze komen allemaal van hetzelfde land en bijna hetzelfde achtergrond maar hun levens verlopen anders. Maar is elk leven ook net zo mooi. Je kunt alles hebben en niet gelukkig zijn en niets hebben en gelukkig zijn of ertussen in. Hoe voelen ze als in een ander land gaan wonen? Kunnen ze dan nog hun verschillen opzij zetten? Want ook al wonen ze jaren in een nieuw land, maar als er wat gebeurd in het land van waar ze vandaan komen, dan zijn er plotseling weer verschillen. Dat was een eye-opener voor mij. Maar tegelijkertijd denk ik, kom op, je woont nu hier en jaren lang. En jarenlang heb je met de ene goed op kunnen schieten, maar doordat er wat gebeurd in een land van ver is die verschil er opeens.

9789045800264-de-vergeefse-wake-l-LQ-f

Prachtig boek. Net als zijn andere boek, De tuin van blind, komt duidelijke contrast tussen Islamistische en westerse wereld. Maar dan vooral Taliban Islamistische wereld. Weer laat de auteur mij nadenken en besef ik dat tot bepaalde hoogte geen verschillen zijn tussen islam en christendom. Islam bestaat korter dan christendom en door het lezen van dit boek had ik steeds het gevoel, die leven nog in de middeleeuwen maar met de wapens van hedendaags. Intrigerend en de personages kwamen goed tot leven.

de reis van de voorgangerEen boek die ik per vergissing uit de bibliotheek had meegenomen. Ik dacht dat deze boek op het lijst stond van ‘Flow’ uitdaging, niet dus. Maar geen spijt van, want juist zo kom ik in aanraking met boeken die misschien anders had laten staan. Ik moet zeggen, is geen licht lectuur. Het duurde ook langer dan gewoonlijk om dit boek uit te lezen. Het is een intrigerend roman over stukje geschiedenis die waar gebeurd is. Ik heb nooit bij stil gestaan hoe een kerkgemeente ontstaat. En hoe mensen er voor kunnen gaan. Uiteindelijk groeit zo gemeente en dan is de vraag, kan je dan nog op hetzelfde voet doorgaan of niet. In dit roman gaat het over Lewi Pethrus, oprichter van de Pinkstergemeente in Zweden, en Sven Lidman. Over hun vriendschap en later vijandschap. Ondanks dat het geen gemakkelijk leesvoer was, had ik er van genoten.

de kozakkentuinHet boek komt op 23 oktober uit. Deze voorproefje van 13 blz. kreeg mee van boekenwinkel Roodbeen. Ik had namelijk verteld dat ik een boekenblog heb, dus zodoende kreeg ik dit mee. Ik vond heel jammer dat het maar 13 blz. was. Ik ben zeker zeer nieuwsgierig geworden en ga dit boek op het lijst zetten. Het gaat over Von Warngel en Dostojevski, over hun vriendschap.

wailing ghostsDit is deel 7 uit de serie Penguin Little Black Classics. Je kunt hier het hele overzicht lezen. Ik dacht eerst even, dat september het eerste maand wordt van dit jaar dat ik geen Engelstalig boek heb gelezen. Maar ik heb gekozen voor een boekje met 56 blz. dus dan moest het lukken.
Erg leuk boekje. Het zijn allemaal korte verhaaltjes. Pu Songling is een Chinese schrijver, geboren 1641, overleden 1715. Het leukste verhaaltje was ‘Fatal Joke’. Het werd uiteindelijk dus een fatale grap voor die man. Ik moest daar wel om lachen en hopen dat het niet mijn fatale grapje werd.

pippi langkousIk was op een zaterdag gezellig bij vriendin in Nijkerk. In eerste instantie was ik sterk geweest en wij liepen boekenhandel voorbij. Maar toen wilde zij iets kopen, maar de letters moest nog bedrukt worden. Dus dat betekende wachten. Tja, dan maar toch even boekenhandel binnenstappen. Ik zag dit boek liggen voor een leuk prijsje. Ik heb weer met veel plezier gelezen. Wat een heerlijk boek om te lezen na zo zware lectuur van Per Olov Enquist. Voor zo soort boeken ben je nooit te oud.

grijs gebiedDit jaar werd dit boek aangeboden door de boekenwinkels in de maand van het Spannende boek 2015. Ik heb gisteravond in bed gelezen en ik moest het uit hebben voor ik ging slapen. Ik wilde weten hoe het afliep. Een verhaal dat niet één leven maar meerdere levens op het kop zet. Alleen het overkomt het een, ander neemt zichzelf kwalijk. Elk moet op zijn of haar eigen manier mee omgaan. Maar is wel een duidelijk boodschap, blijf je kijken of ga je bellen of neem je actie? In deze tijd durven de mensen steeds minder snel iemand ter hulp te schieten, want voor je weet ben jij ook slachtoffer. Ik vraag bij mijzelf af, wat zou ik doen? Ik weet wel dat een aantal jaren geleden ik zag hoe een jongen een ruit van een auto insloeg en er wat uit pakte. In reflex schreeuwde ik, hé!! Hij liep weg en ik liep naar mijn zus. Ik had met haar afgesproken. Daar belde ik de politie en die kwamen langs. Achteraf besef ik, hij had ook op mij af kunnen lopen en mij wat aan kunnen doen. Maar aan de ander kant denk ik, moeten wij bang zijn en dit allemaal toelaten.
Kortom, erg goed boek die mensen aan het denken zet. Wat ga je doen als je ziet dat iemand in elkaar geslagen wordt? Niets, filmen, politie bellen, op af stappen?

winter in gloster huisPrachtig manuscript. Ik heb het niet weg kunnen leggen. Recensie volgt.

Oktober is Boektober. Ik heb al een stukje over geschreven, je kunt het hier teruglezen.
Ik ben nu ‘Rode Koningin’ van Victoria Aveyard aan het lezen, ik heb die ontvangen als recensie-exemplaar van de uitgever.

Het overzicht van wat ik heb gelezen afgelopen jaar is ook bijwerkt.

©Plien 2015

2 thoughts on “Gelezen: September

Geef een reactie

