Gelezen: maart

de reizigerIk heb 7 delen van deze serie gewonnen. Dus in mijn kast staat 7 van dikke pillen rond 800 blz.. Ik wist niet zeker of ik dit boek ooit eerder had gelezen. Tijdens het lezen besefte ik, ik ken het boek. Soms wist ik weer wat er mogelijk zou kunnen gebeuren. Ook al heb ik zo 10 of 11 jaar geleden gelezen. Ik heb er van genoten. Wel moet ik eerlijk bekennen, het duurde even voor ik helemaal in het verhaal zat. Ik ga nu elke maand een deel lezen. Ik denk dat ik deel 2 ook wel ken, misschien drie ook, maar dat weet ik niet zeker. En vraag dan de nieuwste deel voor mijn verjaardag.
Ik vond het intrigerend hoe een magisch stenen poort je in staat kan brengen om door tijd te reizen. Stel dat er inderdaad nog van die plekken zijn hier op de wereld die de oude krachten nog heeft. En dat je met de juiste spreuken een poort kan opzetten.
Claire Randall reist terug in tijd, zo ongeveer 200 jaar terug. Ontmoet voorvader van haar man. Door haar werk als verpleegster in de tweede wereldoorlog is zij gauw gezien als een vrouw die weet hoe ziektes en wonden kan genezen. Maar balanceert daarmee wel op het grens van logica en hekserij. Maar door haar huwelijk met Jamie Fraser wordt zij daartegen beschermt. Maar wat haar ook anders maakt is, zij heeft voorkennis, zij weet wat er gaat gebeuren met Highlanders en Schotland. En haar mondigheid, want in die tijd zijn vrouwen vooral gehoorzaam aan hun mannen. Maar doordat zij in de 20ste eeuw is opgegroeid kijkt zij anders aan tegen en komt voor haarzelf op.
Intrigerend en ben wel benieuwd hoe het verder gaat.
Van deze deel is er een tv-serie van gemaakt. Het eerste aflevering was afgelopen vrijdag op België 1 geweest. Ik moet zeggen dat ze voor groot deel aan het boek hebben gehouden, laten we zeggen 90%.

vikingIk heb dit boek gekocht in zo pakketje van drie boeken voor tien Euro. Nou ja, dat laat je niet liggen. Gelukkig zijn die andere twee boeken erg goed. Maar dit boek is toch een tegenvaller. Na een strijd van 70 blz. gelezen te hebben, heb ik het opgegeven. Ik vind dat hij geen prettige schrijfstijl heeft. Dwaalt te regelmatig af, sommige manieren van de hoofdpersonage vind ik te betweterig. Betweterig in de zin van, wat wij nu allemaal weten over die tijd en doen en laten van Viking, komt erg sterk naar voren. Soms denk ik, dat is niet logisch, want aantal zaken had hij niet kunnen weten of zo kunnen denken als je kind. En soms denk ik, hoe kun je nou alles zo precies weten wat er gebeurd is toen je 8 was. Nou, ik in ieder geval niet. Nee, dit boek krijgt ook niet de eer om te mogen prijken in mijn boekenkasten.

parisIk ben echt grote fan van hem. Dit is het vijfde boek dat ik van hem lees. En weer onder de indruk van zijn boek. De enige minpuntje aan dit boek is dat de chronologie wat door elkaar lopen. Dus je springt soms van de ene naar ander tijdsperiode. Ook in dit boek volg je aantal families die op bepaald manier aan elkaar gelinkt zijn. En dat niemand perfect is. En belangrijke punten uit de geschiedenis komen voorbij, ook non-fictieve personages zoals mr. Eiffel. Ik heb nog niet al zijn boeken maar ik ga zeker weer zijn boeken kopen als ik het koopverbod heb opgeheven 😉 Al zijn boeken heb ik in het Engels. Tot nu toe gelukt om elke maand Engelstalig boek te lezen.

vespasianusLeuk boekje, die zat bij de stapel van drie boeken voor een tientje en dit was een extraatje. Is een soort kennismakingboekje. Ik vond het interessant en leuk om te lezen maar ik heb geen behoefte om de hele serie te willen. Ik kan niet precies mijn vinger op leggen waarom ik dit boek niet zo denderend goed vond. Het lees gemakkelijk, verhaallijn was op zich ook goed maar ik denk dat zijn schrijfstijl mij niet zo ligt. Het is wel afwijkend van het meeste boeken die ik heb gelezen over oud-Romeinse tijd. En dat was op zich wel wat verfrissend om te lezen. Het is een soort boek dat gaat over de onderwereld uit die tijd. Mensen die bedrag moeten betalen willen ze beschermd worden tegen overvallers en dergelijke.

eilandgastenEilandgasten van Vonne van der Meer. Ik heb er van genoten! Waande me af en toe op Terschelling ook al speelt het af op Vlieland. Wat leuke aan dit boek was, dat je het mensen zijn die op vakantie gaan. En besef eigenlijk dat iedereen met bepaald doel ernaar toe gaan. Zoals ik met bepaald doel naar Terschelling gaan. En uiteindelijk weg gaat met bepaald doel of gevoel. Ik kom altijd tot rust als ik op het eiland ben. Dan heb ik de tijd en de ruimte om rustig tot mezelf te komen zonder verplichtingen. Vaak probeer bepaalde gevoelens vast te houden als ik weer naar huis ga. Helaas gaandeweg door het jaar heen raak het gevoel weer kwijt waardoor ik weer verlang om even naar het eiland te gaan.
Vonne van der Meer schrijft vaak boeken over Vlieland en zijn erg leuk om te lezen.

Niet veel boeken gelezen de afgelopen maand. Ik heb meegedaan aan Marchdailydoodle. Elke dag een tekening maken, wat mij ook gelukt is. Maar dat kost ook tijd. En twee boeken waren ook erg dik.

Zoals de afgelopen drie maanden is mij weer gelukt om op de eerste dag van de maand met een nieuw boek te beginngen. Ik begin vandaag met het boek “The three musketeers’ van Alexandre Dumas. Is een Engelstalig boek. Dus ook lukt het mij dan om voor de vierde maand achtereen een Engelstalig boek te lezen. En ik blijf elke maand op z’n minst één Engelstalige boek te lezen. En gezien de stapel zal ik tot tot ergens volgend jaar blijven doen.

Ik heb al vermeld dat ik dat ik mijn koopverbod op boeken heb verlengd. Want het stapel is nog erg hoog. Wat natuurlijk niet betekent dat ik ze ook niet mag krijg 😉

©Plien 2015

 

5 thoughts on “Gelezen: maart

  1. Oh wat een bofferd ben jij! De hele Reiziger-serie winnen, dat zou ik ook wel willen. Veel plezier met lezen (en kijken, want de tv-serie is ook erg fijn!).

  2. Klinkt interessant, die boeken van Diana Gabaldon. Het lijkt me een hele zit, maar het is vast ook wel fijn om eens een serie te lezen 🙂

Geef een reactie

