‘Arend’ van Jack Hight, deel I van Saladin-trilogie

Het boek ‘Arend’ van Jack Hight is eerste deel van Saladin-trilogie. Ik heb het boek vorig jaar gekocht in een pakket met drie andere boeken voor 10 euro. Tja, dat laat je niet liggen.

Wow, ik heb echt met plezier gelezen. Auteur geeft eerlijk toe dat hij voor dit deel weinig concrete informatie had. Er was niet veel bekend over de jonge jaren van Saladin. Het is en blijft een roman, maar wel een intrigerend roman. Op de voorkant staat historisch thriller, nou daar ben ik niet mee eens! Het is naar mijn belevenis geen thriller maar historisch roman.

Wat ik wel jammer vind is dat op de achterflap eigenlijk al weg wordt gegeven dat John overleeft. Was spannender arendgeweest als je dat pas tijdens het lezen achterkwam. Of John als slaaf alles overleeft? Want uiteindelijk draait het toch om Yoessoef, die later Saladin wordt genoemd.

Het intrigerend aan dit boek is de ontwikkeling die Yoessoef maakt en de vriendschap tussen hem en John. Ze bewijzen met hun vriendschap dat je een ander niet mag en kan veroordelen door alleen op basis van kleur en geloof. Hoe John zich staande houdt in een wereld dat niet de zijne is. Het boek toont ook aan dat in beide geloofswerelden (Islam en Christendom) aantal corrupte mensen zijn en beide groepen niet volgens de regels van de Koran en de Bijbel leven. Maar alleen dingen eruit halen wat in hun straatje past. Hoewel Yoessoef probeert aan de wetten van de Islam te houden, zijn sommige dingen sterker dan het geloof. Maar beide groepen gebruiken wel hun geloof om hun gevecht te rechtvaardigen, maar valt dat wel te rechtvaardigen?

Dan komt een moment dat het vriendschap van Yoessoef en John in gevaar. Maar hun gevoelens voor elkaar zijn dieper dan een gewone vriendschap. Ze zien elkaar als broeders en staan voor elkaar klaar. Daardoor bleef ik ook lezen.

De hoofdpersonages komen tot leven in dit boek doordat ze ook niet perfect zijn. Ook strijden ze met innerlijke demonen. En de omgeving wordt heel beeldend beschreven.

Ik ga zeker deel twee en drie op mijn lijst zetten want ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Dus geld sparen of voor mijn verjaardag vragen.

©Plien 2015

4 thoughts on “‘Arend’ van Jack Hight, deel I van Saladin-trilogie

  1. Pingback: Gelezen: februari | Met mijn neus in een boek

  2. Pingback: Gelezen: Oktober oftewel #Boektober | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

