Gelezen: Januari

In het begin van het maand kampte ik met een leesdip en ik was ook nog begonnen met een Engelstalig boek.ireland

Weer heeft Edward Rutherfurd zich bewezen met ‘ Ireland: Awakening’. Het is een vervolg op het boek ‘Dublin’. Als je dit boek wilt lezen, adviseer ik je toch om eerst het eerste deel te lezen. Omdat het het familielijn verder gaat in het tweede deel. Ik blijf altijd met bewondering en respect zijn boeken lezen. In elk boek van hem dat ik heb gelezen (London, New York, Dublin en Ireland: Awakening) leer je zoveel over geschiedenis. Geschiedenis dat eeuwen bevat. Hij concentreert niet op een bepaald periode maar gaat gerust, zoals in ‘London’ beginnen bij de Romeinse Londium.
Het interessante aan ‘Ireland: Awakening’ was het eeuwige strijd tussen katholieken en protestanten. Regelmatig kon ik niet nalaten en denken, dit is wat nu gebeurd in de islamitische wereld. De verschillende geloofsvormen die met elkaar nu in strijd zijn. Zo heftig was het toen in Ierland. Ik blijf mij steeds daarover verbazen. Alle christendom komen van hetzelfde bron maar het is hoe je geloof en bijbel interpreteert en daardoor verschillen ontstaan.
Af en toe vond het ik het boek wat langdradig op het gebied van politieke handelingen maar wel interessant.

de grote wereldAangezien ik met een leesdipje zat, besloot ik even een dun boekje te lezen, ‘De grote wereld’ van Arthur Japin. Ik ben geen van hem. Ik heb geprobeerd het boek ‘Overgave’ te lezen. Mijn ouders en mijn zus vonden het schitterend boek. Maar ik kwam er niet doorheen. Toen heb ik paar jaar geleden een ander boek van hem gelezen, ‘Maar buiten is het feest’. Ik heb het gelezen in de kader van Boekbloggers leesclub. Hier kun je teruglezen wat ik er van vond.
Ik heb tot mijn verrassing ‘De grote wereld’ met plezier gelezen. Het was interessant en leerzaam. Ik heb nooit geweten dat er dwergendorpjes bestonden waar grote mensen naar toe gingen. Dat die dorpjes attracties waren. Maar ook, wat is normaal? Heel enkele keren, zoals nu ook, vraag ik mij af ‘als ik nou een tweede wereldoorlog leefde en opgepakt was. Gezien het feit dat ik slechthorend ben, ben ik dus in de ogen van de Duitsers (Hitler dus) een gebrekkig persoon. Was ik dan meteen vergast of werd ik misbruikt in de medische circuit voor gruwelijk onderzoeken?’
Daardoor was het boek intrigerend, ook al was de bovenstaande niet het hoofdonderwerp, maar het kwam wel voorbij.
Kortom, ik was plezierig verrast dat ik dit boek erg goed vond.

de mooiste griekse mythe en sagen‘De mooiste Griekse mythen en sagen’ is een leuk boek om te lezen. Leuke manier om over diverse goden te leren en hun mythes en sagen. Sommige dingen deed mij dan weer denken aan de bijbel. Sommige verhalen waren bekend, zoals Herkales (Hercules) of Oidipous (Oedipus). In dit boek hebben ze de Griekse namen aangehouden wat logisch is.

the lord of the rings poemsVan 29 januari tot 5 februari is poëzieweek. Dus ik dacht, mooie gelegenheid om een gedichtenboekje te pakken. Ik ben grote fan van ‘In de ban van de ring’ en ‘Hobbit’. Ik weet niet meer hoe ik aan het boekje ben gekomen maar ik had het nog op het stapel ‘nog te lezen’ liggen ‘Poems from The Lord of the Rings’. Hoewel ik zijn boeken in het Nederlands heb gelezen was het genieten om de gedichten in het Engels te lezen. Helemaal toen ik nu en dan voor mijzelf hardop las. Hoe mooi de woorden klinken. Mooie aanvulling op mijn collectie.

het testament van nobel

Afgelopen vrijdagavond ben ik begonnen met het boek ‘Het testament van Nobel’ van Liza Marklund. Vanmorgen uitgelezen. Wat een spannend boek zeg! Een boek dat ik niet weg kon leggen. Intrigerend verhaal met verrassend einde. Ik had twee verdachten op het lijst staan, maar wat zat ik ernaast zeg! Niet alleen draait het om moorden maar de hoofdpersonage Annika Bengtzon is een personage die diepgang heeft. Ook haar privéleven speelt een rol in het boek. Ik bleef om twee redenen doorlezen, ik wil weten of zij nou die man van haar even een schop onder de kont geeft en die vriendin van haar even lesje leert tegelijkertijd wilde ik weten die heeft die moorden gepleegd. Althans je wilde weten wie paar van die moorden had gepleegd, want bij sommige moorden wist je al wie de dader was. Maar krijgen ze de dader te pakken. Heel intrigerende verhaal en alles paste in elkaar. Nu ik bijna alle boeken van Henning Mankell heb, denk ik dat ik nu al haar boeken wil.

Straks ga ik beginnen metde moord op harriet krohn

Persoonlijk noot:
Happy days is nu aangevuld tot 150 dagen. De komende week hoop ik up to date te zijn. Ik heb nu 238 dagen opzitten.
Verder is mijn bezwaar door UWV in gelijkgesteld waardoor ik minder uren kan en mag werken.
Revalidatie verloopt redelijk. Het is duidelijk dat de oefeningen, training, erg afwisselend moet zijn om ervoor te zorgen dat ik geen overbelasting krijg op mijn heupen. Want mijn slijmbeurzen in beide heupen waren behoorlijk geïrriteerd. En ik heb nu ook huiswerkoefeningen meegekregen. Verder verplicht lectuur dat ik ook moet lezen.
Daarnaast ben ik erg met tekenen bezig en heb daar bepaalde plannen mee, die ik nu stap voor stap aan het uitwerken ben op papier.
Mijn nieuwe column staat online.

Kortom, ik ben op diverse fronten bezig.

©Plien 2015

Geef een reactie

