Indrukwekkend ‘Eclips’ van J. Bernlef

Ik vind zijn boek ‘Hersenschimmen’ prachtig en indrukwekkend. Ik heb het toen gelezen in het kader van mijn opleiding. Daarna heb ik nooit meer een boek van hem gelezen. Maar laatst heb ik bij de bibliotheek erg goedkoop afgeschreven boeken kunnen kopen. Natuurlijk laat je zoiets niet liggen. Één van de boeken is ‘Eclips’ van Bernlef.

Weer ben ik onder de indruk. Terwijl ‘Hersenschimmen’ over dementie gaat, hoe een man grip op de wereld verliest, 9789078432203gaat ‘Eclips’ over een man die een hersenbloeding krijgt en in begin niet meer weer wie hij is. Gaandeweg krijgt hij weer steeds meer grip op de wereld.

Hij probeert te begrijpen wat er gebeurd is met hem. Het wordt zo goed beschreven hoe hij de wereld ziet en hoe hij het ervaart.

‘Ik kan groepjes letters onderscheiden maar ze willen me niets meer vertellen. Losse zwarte tekentjes zijn het geworden, in groepjes bijeenscholend. Samen vormen ze zinnen, een verhaal. Ik weet hoe het werkt, maar iets of iemand onthoudt mij het toepassen van deze kennis op de tekst voor mij. ‘

‘Ik kan nog wel over links, over een linkerkant nadenken, maar hij materialiseert zich niet meer. Of is daar geen lichaam meer dat de wereld in ontvangst kan nemen. Contact is in ieder geval onmogelijk geworden. Ik neig tot de conclusie dat er binnenin mij iets niet in orde is, verschoven ofzo.’

‘Ik ben nog steeds niet helemaal de baas over de linkerkant van mijn gezichtsveld. Dingen kantelen regelmatig uit mijn blikveld, maar hun hele of halve afwezigheid veroorzaakt niet meer die wilde paniek van eerst. Ik weet dat ze er zijn, dat ze blijven, dat de wereld niet beweegt.’

Maar steeds vraag ik me af, waarom begrijpen de mensen niet dat er wat mis met hem is. Maar dan denk ik, hoe zou ik gereageerd hebben?
Waarom kan hij hun niet duidelijk maken? De reden is dat niet alleen zijn linkerkant niet meer goed functioneert. Maar ook zijn spraak is aangetast.

‘Zeker, het is in je bol geslagen,’ beaamt ze. ‘Ach, je bent de enige niet. Als je zo om je heen kijkt. De een is nog leiper dan de andere.’
‘Nee,’ zeg ik. ‘Niet op zwakzinnige vlak. Alleen het binnenshuis redigeren van tekst gaat niet. Daar zit hem de kneep. De laatste correctieproef zoek geraakt, waardoor er veel fouten blijven staan.’

Dus hij heeft het goed door dat iets niet meer goed functioneert en dat probeert hij over te brengen. Maar de woorden komen niet uit zoals hij graag zou willen.

Kortom, prachtig en indrukwekkend boek.

©Plien 2014

5 thoughts on “Indrukwekkend ‘Eclips’ van J. Bernlef

  1. Bernlef is een van mijn lievelingsschrijvers, Plien. Ik heb dertien boeken van hem en dat is nog maar een fractie van wat hij heeft geschreven. Vooral zijn scandinavische periode vond ik fascinerend maar hersenschimmen was ook fabelachtig goed geschreven. Eclips heb ik nog niet maar wat ik er van lees is voldoende om een beetje te watertanden. Je hebt er een mooie samenvatting van gemaakt. Het moet verschrikkelijk zijn: wel beseffen dat je iets niet kunt maar er niets aan kunnen veranderen. Zo moet het volgens mij ook zijn met mensen met beginnende dementie. Ze weten, ze verbloemen nog een hele tijd en dan pas valt langzaamaan het doek. Soms is het leven zo wreed.
    Fijne boekbespreking!!!!

  2. Ik heb nog nooit iets van Bernlef gelezen maar jouw recensie en de thema’s waar hij over schrijft spreken mij wel aan. Ik zet dit boek alvast op mijn te lezen lijst.

  3. Ik heb nog 1 of 2 van hem liggen die ik nog wil lezen. En daarna ga ik zeker andere boeken van de bieb lenen. En dank je wel!
    Ja, lijkt mij ook zo vreselijk. Klopt, je probeert schone schijn op te houden maar uiteindelijk..

  4. Pingback: Gelezen: december | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

