Ildefonso Falcones doet het weer…

Waar gaat het over
Het verhaal begint in 1568 en eindigt in 1612. Hernando groeit op in harde tijden voor zijn volk, de morisken. de hand van fatima
Hij wordt nooit als één van de morisken of de christenen gezien want hij is beide. Zijn moeder is verkracht door een priester waardoor hij altijd het gevoel heeft tussen twee werelden leeft. Samen met hem beleef je de ommekeer van christenen. Het leven van de morisken komen in gevaar. Regelmatig moet hij in zijn leven keuzes maken, keuzes die niet altijd door iedereen even goed wordt begrepen.

Wat vond ik ervan
Ik ben helemaal weg van Ildefonso Falcones’ debuut ‘De kathedraal van de zee’. Het boek heb ik met enige regelmaat opnieuw gelezen.
Toen ik met dit boek begon dacht ik eerst, wat is er veel geweld. Ergens was ik even teleurgesteld. Zo ander begin vergeleken met zijn debuutboek. Maar ja, je kunt ook niet met elkaar vergelijken! Het zijn twee totaal verschillende verhalen.

Maar gaandeweg kreeg ik moeite om weg te leggen. Ik werd door het verhaal geïntrigeerd. Ik kreeg meer inzicht in de denkwijze van de morisken (Islam). Maar wat ook sterk naar voren kwam, geen van beide geloven zijn goed of perfect of de juiste! Beide schuwen niet om geweld te gebruiken, om ander te onderdrukken. Juist door de beschrijvingen van geweld maakt het duidelijk hoe het er aan toe ging. Zo was het toen  en helaas gaat het zo nog in aantal landen! Blijkbaar is het een strijd dat nooit zal eindigen tussen twee geloven terwijl er genoeg bewijzen zijn over de hele wereld, wat ook Hernando wilde bewijzen in het boek… Dat er ook overeenkomsten zijn tussen beide geloven!

Beide groepen schuwen ook niet om anderen als slaven te verkopen noch schuwen ze om kinderen uit gezinnen weg te halen en op te voeden volgens hun geloof.

Wat duidelijk naar voren kwam voor mij was, dat er in elk geloof rotte appels zitten, zoals hedendaags. Blijkbaar zijn er groepen mensen van welk geloof dan ook, enorm hardleers! Leren niets van de geschiedenis!

Kortom, uiteindelijk was ik er enorm geboeid door de geschiedenis en het verhaal. Weer heeft hij voor elkaar gekregen om een prachtroman te schrijven.

Ildefonso Falcones
De hand van Fatima
ISBN: 978 90 218 0553 5
Uitgever: Sijthoff

©Plien 2014

One thought on “Ildefonso Falcones doet het weer…

  1. De kathedraal van de zee heb ik ook gelezen. Vond ik een sfeervol geschiedenisroman. De hand van Fatima, daar ben ik in begonnen, maar ik heb het weggelegd. Het boeide me niet echt en er werd veel in gevochten. Een ding is zeker: schrijven kan Ildefonso!

Geef een reactie

