Recensie: ‘Efter’ van Hanna Bervoets

efterWaar gaat het boek over
In een nabije toekomst wordt verliefdheid als een afwijking gezien, oftewel Love Addiction Disorder (LAD). Je kunt daarvoor je op laten nemen om er van te genezen.

We volgen diverse mensen in dit boek, ieder die door het nieuwe geneesmiddel Efter aan elkaar gelinkt zijn. Door hun persoonlijke keuzes beginnen een reeks noodlottige gebeurtenissen.

Wat ik ervan vond
Ik vond het boek van Hanna Bervoets ‘Alles wat er was’ apart en moest toen erg wennen aan haar schrijfstijl. Dit keer ging het gemakkelijker. Stapte dit keer zo het verhaal in zonder verwarring. Maar ook weer is het een apart boek met intrigerend onderwerp.

Wat ik af en toe wel verwarrend vond, waren de personages. Er is geen klein groepje hoofdrolspelers maar er zijn er meerdere. En ik raakte soms even het overzicht kwijt, hoe waren hun relaties met elkaar? Maar gelukkig kon ik regelmatig even terugbladeren naar blz. 10, waar een overzicht staat hoe ze aan elkaar zijn gerelateerd.

Het onderwerp verliefdheid is niet romantisch in dit boek. Wat mij opviel was dat het vooral jonge mensen waren die behandeld moesten worden, tieners. Dan denk ik, waarom, dat is wat tieners doen. Het hoort bij het opgroeien om liefdesverdriet te hebben en domme dingen doen uit ‘liefde’. Het is een beangstigend idee dat mensen die gevoelens niet meer mogen voelen.

Maar ook, hoe bepaal je dat het van LAD komt en niet anders.

‘Moeten vertellen dat ze wel degelijk aan LAD leed, maar daarnaast nog wat andere problemen had. Of die problemen LAD veroorzaakten of eruit voortkwamen, was lastig te bepalen.’ (blz. 154)

Het boek komt realistisch over doordat de auteur ook de regels en wettelijke regels van de Europese Medicijnenautoriteit erbij haalt. Mag het wel, kan het wel? Voldoet het aan de regels, aan de wetten? En hoe betrouwbaar zijn de mensen die voor bepaalde organisaties werken? Sluiten ze hun ogen voor bepaalde zaken vanwege vriendendienst?

‘Zal de Europese Medicijnenautoriteit dan geen vraagtekens plaatsen bij deze praktijk?
Waarschijnlijk niet. Want de kluwen ondoorzichtige betrekkingen tussen wetenschap, industrie en politiek strekken verder, tot aan precies diegenen die ze zouden moeten ontwarren. Fizzler onderhoudt niet alleen familiare banden met de partijen die Efter testen. Het bedrijf handhaaft óók nauwe relaties met verschillende commissieleden van de EMA: zij beslissen of het middel veilig is.’ (blz. 249)

 

Tot slot
Ik vond het een prettiger boek om te lezen dan haar andere boek ‘Alles wat er was’, waarschijnlijk omdat ik meteen vanaf het begin in het verhaal zat.
Maar wel net zo boeiend en intrigerend maar ook beangstigend.
Langzaam aan word ik toch wel een fan van haar stijl en verhalen.

Recensie exemplaar ontvangen van uitgeverij AtlasContact.

 

Auteur:
Hanna Bervoets
Titel:
Efter
ISBN:
978-90-254-4342-9
Uitgever:
AtlasContact
Genre:
Roman
Uitgave:
Pocket, 317 pagina’s
Verschenen:
2014

©Plien 2014

9 thoughts on “Recensie: ‘Efter’ van Hanna Bervoets

  1. oja, dat terugbladeren naar bladzijde 10 heb ik ook vaak gedaan… maar het is weer een mooi boek van Hanna 🙂 Al blijf ik ‘Alles wat er was’ het beste vinden.

  2. Ik heb nog geen enkel boek van Hanna Bervoets gelezen. Ik denk ook niet dat ik dit boek zal gaan lezen. Fijn weekend!

  3. Delirium ken ik niet. Ga daar even over googlen. Daar lijkt het wel op inderdaad maar toch vind ik wel passend op een of ander manier bij het verhaal.

  4. Pingback: Gelezen oktober | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

