Recensie ‘Een weeffout in onze sterren’ van John Green

een weeffout in onze sterrenWaar gaat het boek over
Hazel heeft kanker, maar dankzij een medicijn leeft zij nog. Maar voor hoe lang nog? Tegen haar zin gaat zij naar een Praatgroep, waar kinderen die kanker hebben bij elkaar komen en hun verhalen delen. Dit keer was een nieuwe gezicht, Augustus een goede vriend van Isaac. Augustus heeft ook kanker, zijn been is afgezet en daardoor kanker overleefd. Maar is dat wel zo?

Hazel grote wens is schrijver van ‘Een vorstelijke beproeving’ ontmoeten, maar er is een probleem, hij woont in Amsterdam. Samen met Augustus gaan ze naar Amsterdam. Ze ontmoeten de schrijver en het pakt niet uit wat ze hadden gehoopt. Zullen ze ooit weten hoe het boek zal aflopen?

Wat ik ervan vond
Ik heb veel over het boek gehoord en nu is het verfilmd ook. Ik ben vaak sceptisch als het gaat om hype boeken en waarvan iedereen zegt, dat moet je lezen. Dan denk ik, ik moet niets.

Ik kan enigszins begrijpen waarom velen dit boek goed vinden. Ik moest regelmatig toch wel even lachen om die grapjes die ze met elkaar maken over kanker. Natuurlijk is niets leuks aan kanker maar door grapjes erover maken kan dingen wel wat relativeren.

Ik vond Hazel wat oppervlakkig qua personage terwijl het juist vanuit haar perspectief is geschreven. Ik vond juist dat Augustus de meeste persoonlijkheid had. Misschien juist omdat hij zichzelf absoluut niet serieus nam.

En toch kon de auteur gevoelens mooi beschrijven,

‘En hier was hij dan, de grote vreselijke tien, die steeds opnieuw op me inbeukte, terwijl ik roerloos en alleen in bed naar het plafond lag te staren en de golven me tegen de rotsen smeten en me weer terug de zee in sleurden, zodat ze me opnieuw tegen de scherpe klippen konden slingeren en ik achterbleef, drijvend op mijn rug, onverdronken.’ ( blz. 216)

Waar ik wel van genoot, waren die gesprekken tussen Hazel en Augustus en soms met Isaac.

‘O’, zei hij. ‘Iedereen zegt steeds dat mijn andere zintuigen erop vooruitgaan ter compensatie, MAAR DAT IS DUIDELIJK NOG NIET GEBEURD. Hoi, Hazel van de Praatgroep. Kom hier zodat ik je gezicht kan betasten en dieper in je ziel kan kijken dan een ziende ooit zou kunnen.’ ( blz. 64)

Wat ik een mooie zin vond was toen Augustus probeerde zijn gedachten te verwoorden,

‘Mijn gedachten zijn sterren die ik niet tot sterrenstelsels kan vormen.’ (blz. 256)

Ik heb geen zakdoek nodig gehad aan het eind maar was wel even stil.

Tot slot
Het boek leest gemakkelijk weg en ondanks dat het naar mijn mening wat oppervlakkig bleef, heb ik er van genoten. Ik denk vanwege het feit dat het op een luchtige manier werd beschreven over omgaan met kanker. Vaak zijn dat soort boeken triest en zwaarbeladen en dat was dit boek niet.

Auteur:
John Green
Vertaald door:
Nan Lenders
ISBN:
978-90-477-0661-8
Oorspronkelijke titel:
The fault in our stars
Titel:
Een weeffout in onze sterren
Uitgave:
Pocket, 264 pagina’s
Uitgever:
Lemniscaat b.v.
Genre:
Jong-volwassen
Verschenen:
2012

©Plien 2014

7 thoughts on “Recensie ‘Een weeffout in onze sterren’ van John Green

  1. Ik moet het boek nog lezen maar heb hetzelfde gevoel als jij: als het zo’n hype is, is het dan wel een goed boek? Ik ben niet helemaal overtuigd geraakt door jouw recensie.

  2. Ik ben ook huiverig van boeken die je gelezen “moet” hebben. Vijftig tinten grijs heb ik bijvoorbeeld aan mijn neus voorbij laten gaan… Mijn dochter heeft het boek in het Engels. Ik heb het tot halverwege gelezen, daarna heb ik het weggelegd. Het boeide me niet echt. Wel leuk om jouw recensie te lezen!
    Groetjes Kakel

  3. Ik was ook niet heel erg onder de indruk van dit boek. Hij blijft wel in de kast staan voor als de kinderen iets groter zijn, want het is natuurlijk wel een boek dat ergens over gaat. En het is tenslotte ook voor de jeugd geschreven…

  4. Pingback: Gelezen in september | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

