Brief aan dhr. Fikry en winactie

Beste meneer Fikry,

Ik heb met veel plezier ‘de verzamelde werken’ van u gelezen.

Wel moet ik zeggen dat u een norse man bent. Hoewel ik dat best kan begrijpen, u heeft uw liefde van uw leven verloren en u heeft geen kinderen. Dus wat blijft er over om voor te leven behalve uw boekenwinkel. En die houdt u in stand omdat u de winkel samen met uw vrouw heeft opgebouwd. Maar dat geeft u nog niet het recht om u arrogant te gedragen en te denken dat u beter bent dan anderen.

Wat ik mooi vind is die tekst op het bord voor uw winkel,

“Geen mens is een eiland; elk boek is een wereld.”

Gelukkig bent u net niet genoeg arrogant om alleen maar boeken te verkopen die u het liefst zelf leest. U beseft dat u ookDe verzamelde werken van AJ Fikry boekehandelaar geld moet verdienen en dus ook in uw ogen minderwaardige boeken moet verkopen.

Uw leven wordt op zijn kop gezet als er een kostbaar boek van u gestolen wordt. De reden dat u er van overstuur raakt is namelijk dat het boek erg veel geld waard is en dat het uw pensioen was. Want u maakte duidelijk dat u het boek eigenlijk niets vond,

‘Nee, ik vind er zelfs niks aan. Geleuter, gortdroog geleuter…’
‘Nee!, Gevoelswaarde, rot op! Het heeft een grote financiรซle waarde.’

Dan die mevrouw Cumberbatch, een boek terugbrengen omdat zij het niks vindt en eist dan ook nog haar geld terug. En toch heeft zij het gelezen, erbij gehuild. Het boek was geschreven door de Dood. Ik vond het een prachtig boek, De boekendief, maar ja smaken verschillen. En dat u toch haar geld teruggeeft. Tja… ik weet niet of ik dat zou hebben gedaan. Ik bedoel, een mens neemt altijd een risico om een boek te kopen van onbekende auteur of het een hype is of niet. En zo alleen kan een mens er achter komen of het wat is of niet.

Een mooie levenswijze die u meegeeft aan uw geadopteerde dochter Maya

‘Wat ons aanspreekt als we twintig zijn, is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als wat ons aanspreekt op ons veertigste en vice versa. Dat geldt voor boeken en ook voor het leven zelf.’

U denkt dat u nooit meer verliefd wordt tot u iemand tegenkomt waar u over boeken kan praten, die weet hoe met u om te gaan. Die door uw arrogantie en norse houding heen prikt. Want als u een kind kan opvoeden en liefde kan geven dan kunt u ook weer een vrouw liefhebben.

Toen Maya net bij kwam wonen, of althans zij is achtergelaten bij u, zag u het absoluut niet zitten om haar definitief in huis te houden.

‘Ik heb geen verstand van kleine kinderen, en ik heb ze eigenlijk nooit leuk gevonden. Ik vind May wel leuk, maar… de gesprekken met haar zijn vrij beperkt, en dat is nog zacht uitgedrukt. We hebben het over Elmo, die ik overigens niet kan uitstaan, maar voor de rest gaat het alleen maar over haar. Ze is volkomen egocentrisch.’

Tja, meneer Fikry, zij is nog maar 2! Wat kunt u anders verwachten, maar gelukkig voor Maya besloot u haar toch op te voeden. Zij heeft uw leven verrijkt.

Kortom, ik heb zeer genoten van uw boek ‘de verzamelde werken’. Het was leuk om uw mening over boeken te lezen. Ik ben het niet altijd met u eens, maar het is nooit verkeerd om er voor open te staan.

Ondanks het feit dat u denkt dat u geen interessant persoon bent, bent u dat wel. En u heeft mij ook geleerd om door de norsheid en arrogantie heen te kijken en dan pas een oordeel geven over een persoon.

Met vriendelijke groet,

Plien

Ontvangen van Atlas Contact. Ik heb nog een exemplaar dat ik mag weggeven. Wil jij een exemplaar winnen, vul dan het onderstaande formulier in. Op dinsdag 30 september maak ik bekend wie het exemplaar heeft gewonnen. Tot en met maandag 29 september kun je het formulier invullen.

Auteur:
Gabrielle Zevin
Vertaald door:
Lidwien Biekmann
ISBN:
978-90-254-4086-2
Oorspronkelijke titel:
The storied life of A.J. Fikry
Titel:
De verzamelde werken van A.J. Fikry, boekhandelaar
Uitgave:
Pocket, 224 pagina’s
Uitgever:
AtlasContact
Genre:
Roman
Verschenen:
2014
15 thoughts on “Brief aan dhr. Fikry en winactie

  1. Nou, deze kans laat ik niet ongelezen voorbij gaan. Doe mij zo’n exemplaar van “Brief aan dhr. Fikry.” Ik vind dat ik al een beetje gewonnen heb, door mee te doen ๐Ÿ˜‰ Leuke actie. Bedankt, Plien.

  2. Wat een leuke, anders dan anders, recensie! Ik ben nu heel erg benieuwd naar het boek, ik wil meneer Fikry graag beter leren kennen ๐Ÿ™‚

  3. Pingback: #ikleesengels en winactie en update | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

