Recensie ‘Kwetsbaar’ van Linda Jansma

kwetsbaarWaar gaat het boek over
Janine en haar man zijn eigenaars van de succesvolle Club Mercury. Dan op een avond wordt haar man neergeschoten voor de deur van hun nachtclub. Waarom is hij neergeschoten en door wie?

Langzaam krijgt Janine het gevoel dat haar verleden haar inhaalt en haar afstraft. Is haar leven nu in gevaar, of dat van haar dochter? Hoe ver zal zij gaan om haar dochter te beschermen? Wie kan zij vertrouwen?

Wat ik ervan vond
Het boek is vooral geschreven vanuit het perspectief van Janine. Nu en dan kwam een hoofdstuk voorbij dat vanuit de perspectief van de moordenaar was. Dat levert een leuke afwisseling en daarnaast een inzicht in de gedachte van de moordenaar.

Daardoor had ik redelijk snel in de gaten wie de moordenaar was. Dat heb ik niet gauw bij de boeken van Linda Jansma. Maar het deed niets af aan het verhaal, alleen de spanning was daardoor wel minder aanwezig.

Wat ik wel heel sterk vond in dit boek was de beschrijvingen van intense emoties. Ik kon echt met hun meeleven, hun intense verdriet voelen. Gewoon niet alleen in woorden maar ook in hun gedrag.

‘Met een klap zet ze de kopjes op het plateau van de Senseo, pakt twee padjes uit de kast en duwt ze ongeduldig in het filtertje. Het gaat allemaal niet zoals zij het wil en ik zie haar kwaad worden. Ze smijt de klep van het apparaat zo hard dicht, dat hij meteen weer openspringt. Woedend geeft ze er een tweede lel op, wat ook niet helpt, en slaat dan haar hand voor haar mond en knijpt haar ogen stijf dicht om de opkomende tranen tegen te houden. Het lukt haar niet. Langzaam lopen ze over haar wangen en druppen op het aanrecht.’ (blz. 287)

Maar het verhaal van Janine bewijst wel dat je wel uit het circuit van prostitutie kan komen, mits je de juiste personen ontmoet die je op weg wilt helpen. Ook komt het naar voren dat niet lang iedereen het verleden los kan laten en denken dat een mens je bezit kan zijn. Wat goed werd beschreven was hoe simpel het kan zijn om een meisje te overtuigen om iets te doen dat eigenlijk tegen haar principe indruist. In die tijd was het term loverboy nog niet in gebruik.

Tot slot
Ondanks het feit dat ik al vrij snel door had wie de dader was, heb ik het boek toch in één ruk uitgelezen. Ik kon het moeilijk wegleggen want ik leefde met Janine en haar dochter mee. Hoe ze met het verlies van man en vader om moest gaan. En toch ook wel mijn nieuwsgierigheid hoe het zou aflopen.

Recensie exemplaar ontvangen van uitgeverij De Crime Compagnie.

Auteur:
Linda Jansma
Titel:
Kwetsbaar
ISBN:
978-94-6109-129-1
Uitgever:
De Crime Compagnie
Genre:
Thriller
Uitgave:
Pocket, 352 pagina’s
Verschenen:
2013

 

 

©Plien 2014

2 thoughts on “Recensie ‘Kwetsbaar’ van Linda Jansma

  1. Pingback: Gelezen in september | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

