Recensie: ‘De bijen’ van Laline Paull

Opmaak 1Waar gaat het boek over
Flora 717, is een bij, een schoonmaakster uit de laagste sibbe oftewel klasse, van de hiërarchie in haar gemeenschap. Haar taak bestaat uit schoonmaken en opruimen van dode lichamen. Haar sibbe mag niet aangeraakt worden door anderen behalve uit haar eigen sibbe.

Maar Flora blijkt niet zomaar een bij te zijn die zich gemakkelijk aanpast aan de hiërarchie. Tegen de gewoonte in vraagt zij om andere taken. Uiteindelijk wordt zij een veldbij en gerespecteerd door andere sibbe. Doordat zij ervaring heeft opgedaan in andere sibbe zet zij op gegeven vraagtekens bij aantal wetten. Daarnaast ontwikkelde zich bij Flora bepaalde verlangens waardoor zij chaos veroorzaakt in haar ordelijke bijenkast. Zij doet iets wat alleen de Koningin mag doen.

Wat ik ervan vond
Hoe kan je een roman schrijven over bijen? Maar ja, als er een boek en een tv-serie is over Maja de Bij, waarom dan niet een roman over de bijen.

Het is heel beeldend geschreven. Wat ik knap vond, was hoe zij het voor elkaar kreeg dat ik soms vergat dat de personages bijen waren. Elke bij had zijn eigen gedachten en emoties, zoals elk mens. Ook bijen kennen arrogantie. Salviasibbe beschouwen zichzelf de beste van alle sibbe. En ook al zeggen zij dat ze de wil van Koningin uitvoeren, verdenk ik ze soms dat ze eigen politieke agenda hebben. Kijk, als ik zo al ga denken over de bijen, toont dat toch wel aan dat ik blijkbaar menselijke trekjes bij de bijen terugzie.

Zoals zij de hiërarchie beschreef, zo had ik het mij ook wel voorgesteld dat het zou zijn. Iedere bij weet wat haar taak is en moet zich niet bemoeien met taken van anderen. Zoals de sibbe van Flora 717 heet Flora, dus elk bij van die sibbe heet Flora met een nummer. Wat haar anders maakt dan de bijen van haar sibbe is, dat zij kan praten. Daardoor komt zij verder dan de anderen van haar sibbe. Maar daardoor wordt zij ook een buitenstaander, waar hoort zij thuis?

Waar ik wel erg bij stil stond was, dat misvormingen niet zijn toegestaan. Ergens kan ik dat ook wel begrijpen, als gemeenschap moet je overleven, dus kun je misvormingen niet veroorloven in de gemeenschap. Maar als mens zijnde, denk ik, vreselijk! Als ik dus een bij was, zou ik dus afgemaakt worden omdat ik slechthorend ben. Dan ben ik toch liever een mens, hoewel dat ook niet alles is.

En wat had ik toch een vertekend beeld van darren. Ik dacht dat ze hardwerkende bijen waren, nou niet dus. In deze gemeenschap zijn het de vrouwen die het werk doen en zijn mannen luie nietsnutten! Wat later met hun gebeurt, is hun verdiende loon.

Wat ik wel mooi vond, is de samenhorigheid. Je staat er niet alleen voor in je sibbe, je weet dat er altijd anderen zijn waar je op terug kunt vallen, mits het binnen de wetten past. En alles is in dienst van de huif en de Koningin. Maar moet je dingen zomaar blindelings ‘aanvaarden, gehoorzamen en dien’, wat hun motto is. Flora denkt daar blijkbaar anders over.

Tot slot
Ik kijk nu met heel andere ogen naar de bijen. Ik zal ze nooit meer als vanzelfsprekend beschouwen en me altijd afvragen wat ze nu denken en vooral wat denken ze van mij.

Het is een keiharde wereld en het bestaat vooral uit werken. Maar er is eenheid en samen dienen ze voor de huif en de Koningin. Er is samenhorigheid.

Ik heb echt genoten van dit prachtige debuut.

Ik heb dit manuscript ontvangen van uitgeverij Cargo.

Auteur:
Laline Paull
Vertaald door: ISBN:
Oorspronkelijke titel:
Bees
Titel:
Bijen
Uitgave:
manuscript
Uitgever:
Uitgeverij Cargo
Genre:
Roman
Verschenen:
04-09-2014

©Plien 2014

One thought on “Recensie: ‘De bijen’ van Laline Paull

  1. De auteur neemt af en toe een loopje met de feiten, waarschijnlijk voor een dramatisch effect.
    De Nederlandse vertaling gebruikte foute ouderwetse woorden als “huif” voor bijenkast / bijenkorf en “sibbe” voor verwanten, familie of soort.
    Toch geeft het boek een spannend (maar helaas feitelijk onmogelijk en dus gefantaseerd) beeld van het leven in een donkere korf waar geuren, trillingen en groepsgedrag van levensbelang zijn.
    Al met al een aanrader als je het maar niet al te serieus en letterlijk neemt.

Geef een reactie

