Recensie: ‘A moveable feast’ van Ernest Hemingway

imagesWaar gaat het boek over
Ernest Hemingway schrijft over zijn leven in Parijs, in de jaren twintig. Hij schrijft over hoe hij dingen heeft ervaren, zijn huwelijk, zijn vrienden, zijn schrijven en zijn leven.

Wat ik ervan vond
Ik vond het intrigerend boek.

Hij schrijft heel beeldend over de dingen.

‘Scott was lying with his eyes closed, breathing slowly and carefully and, with his waxy color and his perfect features, he looked like a little dead crusader.’ (blz. 163)

Ik vind het ook een heel openhartig boek. Af en toe vond ik Ernest Hemingway wel hard in zijn mening, maar juist daardoor kreeg ik het idee dat hij eerlijk en open was over wie hij is.

Ook hij heeft geldproblemen gekend. Vooral in de beginjaren maar toch kiezen hij en zijn vrouw voor een bepaalde levensstijl waardoor ze soms keuzes maken die niet altijd even logisch zijn. Maar die keuzes moest hij pas later in zijn leven maken, want toen leerde hij steeds meer mensen kennen die hem meenamen in hun wereld.

‘I was very shy when I first went into the bookshop and I did not have enough money on me to join the rental library.’ (blz. 35)

Hij raakte goed bevriend met F. Scott Fitzgerald. Maar ook is hij daar eerlijk over. In dit stukje werd het duidelijk hoe goed bevriend ze waren. Want vooral in die tijd spraken mannen niet over die soort zaken met elkaar.

”Zelda said that the way I was built I could never make any woman happy and that was what upset her originally. She said it was a matter of measurements. I have never felt the same since she said that and I have to know truly.”
“Come out to the office,” I said.
“Where is the office?”
“Le water,” I said.
We came back into the room and sat down at the table.
“You’re perfectly fine,” I said. “You are O.K. There’s nothing wrong with you. You look at yourself from above and you look forshortened. Go over to the Louvre and look at the people in the statues and then go home and look at yourself in the mirror in profile.”( blz. 187)

Als ik zo lees, beschouwde hij de jaren twintig als de belangrijkste jaren van zijn leven. Die hebben de basis gelegd van zijn verdere leven dat niet altijd even rooskleurig was.

Tot slot
Ik heb er van genoten. Zoals je uit de citaten kan opmaken, heb ik het in het Engels gelezen. Het ging mij gemakkelijk af.

Wel ben ik nu benieuwd naar zijn andere werken want die gaan niet over zijn leven. En dat kan toch weer een heel ander beeld geven over zijn schrijfstijl.

Ik heb dit boek in het kader van Augustus Klassiek Literatuur maand gelezen en ik ben blij dat ik dit boek op de lijst heb gezet.

Auteur:
Ernest Hemingway

Titel:
A moveable feast

ISBN:
onbekend bij deze versie

Uitgever:
Bantham books

Genre:
Roman

Uitgave:
Paperback, 211 pagina’s

 

Verschenen:
1965

 

©Plien 2014

One thought on “Recensie: ‘A moveable feast’ van Ernest Hemingway

  1. Pingback: Gelezen in augustus | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

