Recensie ‘Koelcel’ van Linda Sampionius

KoelcelWaar gaat het boek over
Sara Beekveld gaat naar een personeelsfeest. De volgende dag wordt zij wakker in bed van haar collega Marcel, maar zij heeft geen idee hoe zij daarin terecht is gekomen. En dat is het begin van vele problemen voor Sara.

Femke en Frank worden op een moordzaak gezet. Marcel is dood in zijn douche aangetroffen. Maar na een gesprek met de huisarts en er geen duidelijke aanwijzingen voor moord, hebben ze de zaak bijna afgesloten komt er een briefje waardoor ze gaan twijfelen. Sluiten ze de zaak niet te snel af? Is het misschien toch moord?

Wat ik ervan vond
Lang heb ik gedacht, wat heeft de titel ‘Koelcel’ met het boek te maken. Veel later in het boek kwam het heel kort ter sprake. Maar kijk ik naar het grote lijn, vind ik de titel niet passend. Het gaat niet om een koelcel maar waar het vooral om gaat is dat vrouwen gedrogeerd en verkracht worden. Dus de titel vond ik wat misleidend. Maar dat staat los van het boek. Want dat heb ik in één ruk uitgelezen.

De personages zijn goed beschreven, ook hun emoties maar toch kon ik niet echt een band met de personages krijgen. Waar het aan lag, kan ik niet zeggen, ik had gewoon geen klik.

Waar ik erg verbaasd over ben, is het dat toen Sara eindelijk de moed had om naar de politie te gaan om verkrachting aan te geven, werd zij door de politie niet serieus genomen! En dan de regel dat het te lang geleden was en daarom maar moest wachten met aangifte doen. Ik kan daar niet over uit.

”Morgen om 10.00 uur zijn mijn collega’s van Zeden aanwezig, dat zit op het hoofdbureau, aan de Marnixstraat.”

‘Morgen? Nee nu. Ik wil nu,’ stamelde ik. Ik maakte mijn blik los van mijn handen en keek hem beduusd aan. ‘Ik ga dit verhaal morgen niet nog een keer uitgebreid vertellen.’

‘Het spijt me je dit te moeten zeggen, maar de verkrachting is al te lang geleden om een spoedgeval te zijn. Ik adviseer je morgen om 10.00 uur naar die afspraak te gaan.”(blz. 56)

De manier waarop Linda Sampionius de sectie beschreef was heel helder en beeldend beschreven,. alsof iker zelf bij aanwezig was. Of het nou prettige beelden waren, nee, niet echt.

‘Hij zoog uit de oogbal, die hierdoor een klein beetje indeukte. De voorsnijder nam de spuit aan en gaf de arts een andere spuit met een vloeistof die hij injecteerde in het oog waardoor het weer een ronde bal werd.’ (blz. 44)

Maar waar het verhaal eigenlijk om draaide was dat er mensen zijn die het nodig vinden om vooral vrouwen met gebruik van drugs te verkrachten. Hoe het slachtoffer daarmee omgaat en hoe zoiets het onderzoek beïnvloed. Dat was intrigerend om te lezen. Het was gewoon duidelijk en helder boek.

Tot slot
Vanaf het begin zat ik helemaal in het verhaal. Tijdens het lezen kon ik merken dat Linda Sampionius een gedegen onderzoek heeft gedaan. Een minpunt vond ik de titel. Ik vond het niet passend bij het verhaal. Misschien heb ik die link niet gezien. Terwijl de cover wel weer bij het verhaal paste.
Kortom, een goed debuut van haar!

Ontvangen van De Crime Compagnie.

Auteur:
Linda Sampionius
Titel:
Koelcel
ISBN:
978 94 6109 137 6
Uitgever:
De Crime Compagnie
Genre:
Thriller
Uitgave:
Paperback, 232 pagina’s
Verschenen:
2014

 ©Plien 2014

3 thoughts on “Recensie ‘Koelcel’ van Linda Sampionius

  1. Pingback: Gelezen in juli | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

