Recensie ‘Opstand’ van Michelle Visser

opstandWaar gaat het boek over
Het verhaal speelt af in het begin 19de eeuw. Onstuimige Karlijn en rustige Sabine, een tweeling, worden uit elkaar gehaald. Sabine gaat trouwen en verhuist van Utrecht naar Brussel.

Karlijn blijft achter bij haar vader Klaas en moet hem nu helpen in de winkel, want haar vader werkt voornamelijk in een drukkerij. Voor Karlijn is dat een grote omschakeling aangezien haar zus Sabine altijd hun vader hielp.

Sabine ziet haar nieuwe leven als een uitdaging. Zij heeft minder moeite om te vertrekken, want dan is zij vrij van Karlijn die toch veeleisend en wispelturig kan zijn.

Maar dan slaat de noodlot toe, België wil onafhankelijk worden van Nederland. Het haat voor Nederlanders wordt met de dag groter. Is Sabine dan nog wel veilig in Brussel? Kunnen de zussen elkaar nog wel bezoeken? Zal Karlijn er aan kunnen wennen om haar vader te helpen?

Wat ik ervan vond
Ik was verrast dat er een gewelddadige opstand was geweest. Ik had wel een vermoeden dat er een relletje was geweest in het zuiden om onafhankelijk te worden van het noorden. Maar dat er zware beschietingen waren geweest, nee.

In het voorwoord zegt de schrijfster hierover:

‘Het is niet verwonderlijk dat ik nog nooit van de opstand in België had gehoord, want geschiedenisboeken besteden er niet of uiterst summier aandacht aan.’ (blz. 5)

Het duurde even voor ik in het verhaal zat. Het duurde lang voor ik een band met de hoofdpersonages kreeg, ondanks duidelijke karakterbeschrijvingen. Maar misschien juist daarom. Misschien werd er teveel nadruk gelegd op het verschil tussen Karlijn en Sabine.

‘Maar Sabine is altijd vriendelijk en behulpzaam, aan haar hoeft hun vader nooit twee keer hetzelfde te vragen.’ (blz. 16)

‘Karlijn is gemakzuchtig, egoïstisch en dominant en ze weet haar zus moeiteloos om haar vinger te winden.’ (blz. 25)

En zo gaat dat regelmatig door het hele boek, het benadrukken van hun verschillen. En dat kan gaan vervelen, want op gegeven moment dacht ik, ik weet dat nu wel!

Wel kon Michelle Visser dingen goed beschrijven die ik gemakkelijk voor mijn geest kon halen. En daardoor bleef ik ook doorlezen.

‘De grauwe Schelde waarin nog restanten van het winterijs drijven, stroomt ruw door zijn bedding. Bruingrijze schuimkoppen dansen op de golven en spatten tegen een schip dat steeds weer tegen de kant aan stoot.’ (blz. 10)

Wat zij ook goed beschreef was de angstgevoelens van Sabine. Met haar achtergrond als Nederlandse woont zij nu Brussel. En juist gauw nadat zij daar woont, begint België in opstand te komen tegen de koning. Een koning die hun Katholieke geloof verbiedt. Koning die hun verplicht Nederlands te praten. De haat die de Belgen voor de Nederlanders voelen groeit met de dag.

‘Terwijl het rumoer in nachtelijk Brussel toeneemt en ze in de verte glas hoort breken en vrouw angstig hoort gillen, slaat Sabine een zomersjaal strak om haar schouders en wiegt in die vliesdunne bescherming zacht heen en weer voor het raam. Niet in staat om iets anders te doen dan te blijven staan en te luisteren naar de stad die haar vijand is geworden.’ (blz. 119)

Ik heb veel geleerd over belangrijke vergeten tijdsperiode van België en Nederland. Ik kan mij niet heugen dat er op school uitgebreid over deze tijdsperiode is gesproken.

Tot slot
Ondanks een moeizame start heb ik toch genoten van het boek. Misschien juist door mijn voorliefde voor geschiedenis ben ik door blijven lezen. En uiteindelijk ben ik blij dat ik het gedaan heb, want door dit boek te lezen heb ik weer wat meer geleerd over geschiedenis van Nederland.

Kortom, neem even de tijd om in het verhaal te komen, maar uiteindelijk is het waard om het uit te lezen.

Één van de drie boeken die ik heb gekozen bij uitgever Meulenhoff Boekerij.

Auteur:
Michelle Visser
Titel:
Opstand
ISBN:
978-90-225-6504-9
Uitgever:
Meulenhoff Boekerij bv
Genre:
Historisch roman
Uitgave:
Paperback, 350 pagina’s
Verschenen:
2014

 ©Plien 2014

3 thoughts on “Recensie ‘Opstand’ van Michelle Visser

  1. Mooi omschreven! Ik genoot ook van de sfeerbeschrijvingen en het stuk geschiedenis!

  2. Pingback: Gelezen in juli | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

