Recensie ‘Nobody’ van Marelle Boersma

nobodyWaar gaat het boek over
Vivian is een docente en constateert dat een van haar leerlingen, Lynn, een teruggetrokken persoon is. Zij probeert contact te leggen met Lynn om er achter te komen wat er gaande is. Maar Lynn is een heel gesloten persoon en zij laat niets los. Daarom probeert Vivian stapsgewijs het vertrouwen van Lynn te winnen. Gaandeweg komt Vivian er achter wat er gaande is. Was het wat zij had gedacht? En wie is uiteindelijk wel te vertrouwen? Hoe groot is uiteindelijk het gevaar?

Wat ik ervan vond

‘Mensen zijn tot dingen in staat die onvoorstelbaar zijn.’ (blz. 302)

Hoe verder ik in het boek kwam, hoe onvoorstelbaar het werd. Ik kon mij gewoon niet voorstellen dat dit voor sommige mensen gewoonweg de werkelijkheid was.

Ik heb wel in het begin gedacht, waarom een Engelse titel? Maar tijdens het lezen besefte ik dat in dit geval de titel in het Engels beter de inhoud weergeeft dan een titel in het Nederlands. Vooral wat betreft het tweede deel van de titel, ‘body’. Want daar draait het in dit verhaal uiteindelijk om. Om de lichamen van de kinderen. De kinderen worden zodanig bewerkt waardoor ze geloven dat ze geen eigenaar zijn van hun lichamen.

‘Als je maar lang genoeg in een bepaalde richting wordt geduwd, ga je alles geloven. Wie bepaalt eigenlijk of iets waar is of niet?’ (blz. 243)

Ik had soms moeite om te geloven dat er zulke mensen bestaan! Je volgt in dit boek een van de mensen uit de organisatie. Daardoor kan je je een inzicht vormen hoe iemand zo gemanipuleerd wordt en hoe hij dan zijn gedrag rechtvaardigt. Ik kan daar geen enkel begrip voor opbrengen, maar het geeft wel aan hoe een organisatie, als in dit boek beschreven, op de zwakte van iemand inspeelt daaraan. En uiteindelijk is er geen weg terug meer voor die gemanipuleerde groep mensen. Wat mij nu te binnen schiet, is dat de in het boek beschreven organisatie, als een soort sekte kan worden gezien. Zwakkelingen opzoeken, binnen halen en uiteindelijk duidelijk maken dat er geen weg terug meer is.

Waar het in dit boek om gaat is vertrouwen. Uiteindelijk vindt Vivian een manier om het vertrouwen van Lynn te winnen.

‘Vertrouwen is niet iets om over te praten, dat kan er alleen maar zijn.’ (blz. 109)

Zo is het ook hoe het bij de meeste mensen werken. Soms is het genoeg om alleen maar gewoon bij elkaar te zitten en de stilte het werk te laten doen. Je kunt alleen vertrouwen verdienen door niet te pushen, maar gewoon aanwezig te zijn en uiteindelijk is het vertrouwen er.

Toen ik het onderstaande citaat had gelezen, moest ik aan mijn vader denken. Net als Vivians vader is mijn vader omringd met een vrouw en twee dochters. Een mooie omschrijving.

‘De sterke beukenboom in een bos met beweeglijke berken.'(blz. 120)

Tot slot
Het is een schokkend verhaal. Vooral als je weet dat dit gebaseerd is op ware feiten. Ook nu weer schrijft Marelle Boersma over een onderwerp waar weinig over gesproken wordt. Ook nu weer geeft zij ons een inzicht in een wereld die verborgen is, zoals in haar vorig boek, ‘Ik volg je’, dat over stalken gaat. Een boek dat ik niet weg kon leggen en gewoon door moest lezen. Het boek leest gemakkelijk weg door helder taalgebruik.

Vorig jaar heb ik Marelle Boersma ook vragen mogen stellen over haar boek ‘Moederziel. Je kunt het hier teruglezen.’En mijn recensie van ‘Moederziel’ kun je hier teruglezen.

Ontvangen van De Crime Compagnie.

Auteur:
Marelle Boersma
Titel:
Nobody
ISBN:
978 94 6109 118 5
Uitgever:
Uitgeverij De Crime Companie
Genre:
Thriller
Uitgave:
Paperback, 326 pagina’s
Verschenen:
2014

©Plien 2014

Geef een reactie

