Recensie ‘Ravenvlucht’ van Juliet Marillier

ravenvluchtWaar gaat het boek over
Neryn heeft de rebellen gevonden. Nu het haar steeds duidelijker wordt wat haar magie is, begint haar grote avontuur. De Hoeders vinden die haar en de rebellen kunnen helpen om koning Keldec te verslaan. Maar de koning heeft alle magie verboden, behalve voor degenen die in zijn dienst zijn. Zij mogen magie bedrijven alleen ten gunste van hem. Daardoor wordt het zoeken naar de Hoeders bemoeilijkt. Is zij in staat ze te vinden?

Zij moet ze vinden omdat zij training nodig heeft, zodat zij haar magie beter onder controle kan krijgen. Want wanneer de strijd zal losbarsten tussen de rebellen en de leger van koning Keldec, zullen de rebellen alle hulp kunnen gebruiken. Zijn de Hoeders bereid om te helpen?

Tussen haar en Flint groeit een liefde, maar door de dubbelrol van Flint staat hij vaak in tweestrijd. Neryn probeert te begrijpen hoe en waarom hij dingen doet die onbegrijpelijk zijn. Zal Neryn het ooit begrijpen? Is er liefde tussen hen mogelijk?

Wat ik ervan vond
Ik vind dit beter dan deel 1. Het is dat ik ’s nachts moet slapen anders had ik het boek in één ruk uitgelezen. Waarom vind ik het beter dan deel 1?

Het boek heeft naar mijn belevenis meer vaart. Er gebeurt wat meer. Je voelt gewoon dat er nu echt naar iets toe gewerkt wordt.

Net als deel één bevat het boek alle ingrediënten voor goed fantasy boek. Magische wezens, onverklaarbare dingen die gebeuren, oude legendes die tot leven komen, gevecht tegen het slechte en uit op avontuur.

De magie van Neryn groeit. Maar zij heeft er moeite mee dat er mensen moeten sterven doordat zij haar magie moet gebruiken. Tali, beschermster van Neryn, maakt haar duidelijk dat er soms geen keuze is.

‘Deze oorlog kan niet worden gewonnen zonder mensen te verliezen.’ (blz. 17)

‘Vrijheid kon niet worden verworven zonder grote persoonlijke verliezen.’ (blz. 34)

De rebellen hebben hulp nodig van het Goede Volk. Neryn probeert het Goede Volk te benaderen met behulp van Salie, een Westerling. Salie is ook van het Goede Volk. Het Goede Volk is verdeeld in verschillende groepen waardoor de ene groep de andere niet gemakkelijk kan benaderen. Uiteindelijk ligt het aan Neryn om alle groepen te verenigingen.

Juliet Marillier kan dingen heel beeldend beschrijven. Ik kan ze daardoor gemakkelijk voor me zien.

‘We sloegen ons kamp op in de bossen boven Zilverwater, vlak bij de waterval die bekend stond als de Maagdentranen, en die zich als een prachtige sluier over de rand naar beneden stortte, geflankeerd door groene varens en bemoste rotsen.’ (blz. 125)

Naar mijn belevenis heeft Flint, door zijn dubbelrol, het moeilijkst van alle personages. Door zijn dubbelrol moet hij keuzes maken die hem tegenstaan. Zo moet hij bijvoorbeeld zijn makkers de dood in sturen. Maar eigenlijk heeft hij geen keuze als het om de strijd gaat, Alban bevrijden van de wrede koning. Daardoor vind ik dat hij als personage de meeste diepgang heeft.

Tot slot
Ik heb van dit deel meer genoten dan van deel 1. Het boek heeft veel vaart en naar mijn gevoel meer emoties, zoals het schuldgevoel van Neryn omdat zij mensen met haar magie moet doden. Het bevat meer elementen van magie.

Naar mijn mening zou iedere fantasy liefhebber een boek van haar ‘moeten’ lezen, maar ja, ik ben niet objectief als het om de boeken van Juliet Marillier gaat.

Recensie van het deel 1 ‘Verborgen magie’ kun je hier lezen.

Een tijd geleden heb ik Juliet Marillier ook vragen mogen stellen over haar boeken. Je kunt het hier teruglezen.

Auteur:
Juliet Marilliere
Vertaald door:
Selma Soester
ISBN:
978 90 245 5411 9
Oorspronkelijke titel:
Shadowfell
Titel:
Verboden magie
Uitgave:
Paperback, 320 pagina’s
Uitgever:
Uitgeverij Luitingh ~ Sijthoff B.V.
Genre:
Fantasy
Verschenen:
2012

©Plien 2014

Geef een reactie

