Recensie ‘Verboden magie’ van Juliet Marillier

verboden magieWaar gaat het boek over
Neryn is een magiër. Maar koning Keldec heeft magie verboden. Ieder die verdacht wordt van magie wordt opgepakt. Het leven van Neryn is dus in gevaar. Daardoor is zij samen met haar vader op de vlucht.

Door de dood van haar broer is haar vader veranderd. Verslaafd aan gokken heeft hij zijn eigen dochter verspeeld tijdens een dobbelspel. Zo wordt Neryn gescheiden van haar vader en moet zij de geheimzinnige onbekende volgen. Maar wie is hij? Is hij te vertrouwen?

Gaandeweg merkt Neryn dat haar magie groter is dan zij ooit had gedacht. Maar juist daarom maakt koning Keldec jacht op haar. Hij stuurt Handhavers er op uit. Alleen krijgt Neryn hulp uit een onverwachte hoek. Maar zal dat genoeg zijn om uit handen van de Handhavers te blijven? Zal haar land Alban ooit weer vrij zijn? Is het aan haar om het land te bevrijden van koning Keldec?

Haar doel is aansluiten bij de rebellen om ze te helpen Alban te bevrijden. Zal het haar lukken om ze te vinden?

Wat ik ervan vond
Het is nog maar de vraag of ik de boeken van Juliet Marillier wel objectief kan beoordelen. Ik ben weg van haar boeken. Dit boek heb ik voor de tweede keer gelezen, maar ik heb er nooit een recensie van geschreven. Door de komst van deel twee heb ik dit boek weer opnieuw gelezen.

Dit boek heeft alle ingrediënten voor goed fantasy boek. Magische wezens, oude legendes die tot leven komen, gevecht tegen het slechte en ook nog veel avontuur.

Neryn houdt van haar vader maar haat hem om wat hij is geworden na de dood van zijn zoon. Neryn probeert hem hiervoor te vergeven en probeert begrip te tonen voor wie hij is geworden.

‘Maar zorgen en tegenspoed, ontberingen en vernederingen, hadden die slimme man verteerd en achtergelaten als een leeg omhulsel, als een man die te veel van bier hield en niet langer het onderscheid kon maken tussen de werkelijkheid en wilde dromen.’ (blz. 8)

Handhavers maken tijdens de Zuivering geen onderscheid tussen mensen die magie bezitten en degene die geen magie bezitten. Ze brengen dood en verderf. De mensen van Alban leven in angst.

‘Op luiken bonzend, tegen deuren schoppend, naar iedere hut in het gehucht rijdend om de bewoners met blaffende bevelen te wekken. Opvlammende toortsen onthulden hier een bewoner die aan zijn haren naar buiten werd gesleept, daar een kind dat uit de armen van zijn schreeuwende moeder werd gerukt.’ (blz. 18)

Ik heb in het begin moeite gehad om mee te willen gaan op avontuur met Neryn. Het verhaal is in de ik-vorm geschreven en als lezer beleef je alles door de ogen van Neryn. Maar op gegeven moment ben ik vrijwillig verder met haar op haar avontuur gegaan. Mijn nieuwsgierigheid is groot, wat is haar magie die steeds sterker wordt? Wat wil die koning van haar? Maar ook tussen haar en de geheimzinnige onbekende, want vooral van de kant van Neryn wordt het een haat/liefde verhouding. Maar ook, hoe zit het met het Goede Volk? Waarom zijn er drie wel bereid om met haar mee op avontuur te gaan?

Wat ik wel wat minder vind, is dat er een soort brievenwisseling is waar Neryn niets mee maken heeft. Dat is wat mij betreft een storende element. Vooral omdat het in de ik-vorm is geschreven, dus hoe kan Neryn hier van afweten.

Tot slot
Ik heb er weer van genoten ondanks het feit dat ik in het begin moeite heb gehad om mij te binden aan Neryn en de storende brievenwisseling tussendoor.

Naar mijn mening zou iedere fantasy liefhebber een boek van haar ‘moeten’ lezen, maar ja, ik ben niet objectief als het om de boeken van Juliet Marillier gaat.

Een tijd geleden heb ik Juliet Marillier vragen mogen stellen over haar boeken. Je kunt het hier teruglezen.

Auteur:
Juliet Marilliere
Vertaald door:
Selma Soester
ISBN:
978 90 245 5411 9
Oorspronkelijke titel: Shadowfell
Titel:
Verboden magie
Uitgave:
Paperback, 320 pagina’s
Uitgever:
Uitgeverij Luitingh ~ Sijthoff B.V.
Genre:
Fantasy
Verschenen:
2012

 

©Plien 2014

cover van goodreads.com

3 thoughts on “Recensie ‘Verboden magie’ van Juliet Marillier

  1. Jij bent dus een echte van Juliet Marillier! Ik heb nog nooit van haar gehoord😉 Toch heb ik wel eerder met veel plezier fantasyboeken gelezen. Ik zal eens kijken bij de bieb, bedankt voor je tip!
    Liefs Kakel

  2. Pingback: Recensie ‘Ravenvlucht’ van Juliet Marillier | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

