Recensie ‘Tijgers in de nacht’ van Fiona McFarlane

Op achterkatijgers in de nachtnt
De 75-jarige weduwe Ruth woont alleen aan de Australische westkust. Haar twee zoons wonen ver weg, en in haar afgelegen strandhuis probeert ze de laatste jaren van haar leven zinvol door te brengen. Op een ochtend wordt Ruth angstig wakker. Ze is ervan overtuigd dat er een tijger in haar huis rondsluipt. Dan krijgt ze totaal onverwacht bezoek van een exotische vrouw die beweert namens de regering voor haar te komen zorgen. Deze Frida weet met haar kordate optreden en charme een plek te veroveren in zowel Ruth’s hart als haar hart.
Frida en de tijger: ze zijn er, en ze gaan niet meer weg. Maar zijn ze wel wat ze lijken? Wie kan Ruth vertrouwen? En kan ze zichzelf nog wel vertrouwen?

Mijn mening
Het is een mooi boek. Hoe Fiona McFarlane schrijft over ouderdom en wat voor impact het heeft op de persoon zelf is helder beschreven. Ruth is een weduwe en nu slaat de ouderdom toe. Haar rug werkt niet mee en nu begint zij zich ook dingen in te beelden.

Hoe Ruth tegen ouderdom opziet is helder en toch ook verwarrend beschreven. Helder in de zin dat haar angsten, en gedachten over haar toekomst, als ook lichamelijke problemen herkenbaar zijn. Verwarrend in de zin dat haar gedachten heen en weer gaan tussen het heden en verleden. Maar ook in de zin van wat gebeurt er nu, kan zij haar geheugen, oren en ogen nog wel vertrouwen? Kan zij Frida wel op haar woord vertrouwen?

Ik heb vanaf het begin iets tegen Frida. Misschien is haar zo kordate optreden wel wat Ruth nodig heeft. Maar ik heb haar gedurende het hele boek gewoon niet gemogen. Ik heb mij regelmatig aan het doen en laten van Frida geërgerd. Zomaar dingen beslissen zonder overleg, of is er wel overleg geweest? Of is Ruth het vergeten? In mijn belevenis heb ik regelmatig het gevoel gehad dat Frida misbruik maakt van de vergeetachtigheid van Ruth.
Eerst heb ik het boek op goodreads.com drie sterren gegeven maar dat heb ik veranderd naar vier sterren. Juist omdat Fiona McFarlane zo goed Frida heeft neer kunnen zetten dat ik gewoonweg echt hekel aan haar heb gekregen. Het gebeurd niet vaak dat ik zo sterk negatief gevoelens heb over een personage uit een boek.

Ondanks mijn aversie tegen Frida heeft Ruth Frida wel gemogen. Misschien omdat zij zichzelf niet meer goed vertrouwt, of is haar eenzaamheid zo groot dat zij alles gelooft wat Frida zegt. Juist door de bepaalde charme en kordate optreden van Frida geeft Ruth zich over aan Frida, er vanuit gaande dat wat Frida doet juist is voor Ruth. Want Frida heeft haar zachte momenten en kan heel zorgzaam zijn. Maar handelt Frida wel in belang van Ruth?

Het boek kent een traag moment in het midden. Maar leest het wel gemakkelijk weg. Wel moet je helder blijven omdat het verschil tussen heden en verleden niet duidelijk wordt weergegeven. Dat is een valkuil waardoor je gemakkelijk het draad kwijt kan raken. Maar ik moet hierbij wel vermelden dat ik een ongecorrigeerd recensie-exemplaar van Meulenhoff heb ontvangen, dus het kan zijn dat het de uiteindelijke versie wel een duidelijk verschil laat zien tussen het heden en verleden.

Uiteindelijk door de vele vragen ben ik blijven lezen, kortom een sterk debuutroman. En ik ben ook door blijven lezen omdat ik wilde weten of mijn wantrouwen naar Frida terecht is.

Auteur:
Fiona McFarlane
Titel:
Tijgers in de nacht
ISBN:
978 90 290 9013 1
Vertaald door:
Dirk-Jan Arensman
Oorspronkelijke titel:
The night guest
Uitgave:
Paperback,
293 pagina’s
Uitgever:
Meulenhoff Boekerij bv
Genre:
Roman
Verschenen:
16 juni 2014

 

©Plien 2014

9 thoughts on “Recensie ‘Tijgers in de nacht’ van Fiona McFarlane

  1. Dementie is heel geniepig iets. En er zijn mensen die het heel goed kunnen verbergen. Ja, ik denk dat je nu met andere ogen leest.

  2. Mooi recensie! Zondaarskind van Marion Pauw ook een mooi boek over een 80 jarige vrouw die met veel zelfspot haar ouderdom ondergaat en haar wraakacties over iets van vroeger. recensie staat op mn blog.
    Fijne vakantie, nogmaals!
    ..

  3. Pingback: Gelezen in juni | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

