Recensie ‘Landgoed Longbourn’ van Jo Baker

landgoed longbournTitel: Landgoed Longbourn
Oorspronkelijke titel: Longbourn
Auteur: Jo Baker
Vertaald door: Aleid van Eekelen-Benders en Marijke Versluys
ISBN: 978 90 234 8537 7
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij De Bezige Bij
Uitgave: Paperback, 450 pagina’s
Verschenen: mei 2014

Recensie exemplaar ontvangen van uitgeverij De Bezige Bij.

Op achterkant
Het weesmeisje Sarah brengt haar dagen door met vloeren schrobben, kleding wassen en de kamerpo’s legen van de familie Bennet. De rest van de tijd slijt ze in de bedompte kelder­ruimtes van de bedienden. Daar is sprake van net zoveel liefdesverdriet, ontluikende liefde en intrige als in de luxe vertrekken van de Bennets. Als er onverwachts een mysterieuze nieuwe knecht wordt aangenomen, dreigt het voorspelbare leven van het personeel totaal overhoopgehaald te worden.
Jo Baker voert de lezer voorbij de schrijftafel van Jane Austens klassieker Pride and Prejudice naar de personeelsvertrekken waar de bedienden geluk en verdriet noodgedwongen met elkaar moeten delen.

Mijn mening
Een heerlijk boek. Het heeft mij nu en dan aan het serie Downton Abbey doen denken. Alleen is het verschil dat het in dit boek alleen over het wel en wee van het personeel gaat.

Het lief en leed van het personeel is net als dat van de familie Bennet, ieder heeft haar of zijn zorgen en geheimen. Sarah doet haar werk en komt regelmatig in aanraking met de familie Bennet. Als je het boek ‘Pride and Prejudice’ naast dit boek legt, herken je momenten dat het verhaal overeenkomt. Hier moet ik nu eerlijk bij zeggen dat ik Pride and Prejudice nooit heb gelezen. Ik ben het boek ‘Pride and Prejudice’ nu aan het lezen en ik herken nu die momenten waar het personeel in het boek ‘Landgoed Longbourn’ ook mee te maken heeft.

Het mooie aan dit boek (welk boek?) is namelijk, dat het personeel een soort familie vormt. Ze zijn minder strak in hun doen en laten als op Downton Abbey. Het jongste van het personeel is Polly en wordt regelmatig door Sarah in bescherming genomen. Mevrouw Hill houdt rekening met Polly haar leeftijd en haar kunnen. Eigenlijk wordt Polly nu en dan zelfs verwend. Daarnaast toont mevrouw Hill moederlijke gevoelens voor de beide meisjes.
Meneer Hill is ook aanwezig maar speelt geen belangrijke rol in het geheel.

Ik heb er echt van genoten en heb regelmatig zo gemakkelijk mijzelf in die tijd gewaand. Jo Baker schrijft heel beeldend en luchtig. Qua stijl is het natuurlijk niet te vergelijken met Jane Austen maar is een mooi eerbetoon aan Jane Austen.

Ik heb het met een vriendin erover gehad, moet je nou werkelijk nog over iets schrijven wat een grote klassieker is, zoals Pride and Prejudice. In dit geval kun je zien als een aanvulling op het boek.

©Plien 2014

cover van internet

15 thoughts on “Recensie ‘Landgoed Longbourn’ van Jo Baker

  1. Dit boek is nog niet leverbaar bij de bieb, zodra dit wel het geval is zal ik het lezen! Ik ben gek op Kostuumdrama, Downton Abbey ook zo’n prachtige serie 🙂

  2. Margaret Mitchell is de schrijfster. Scarlett is de titel van het vervolgboek, dit boek heeft een andere schrijfster, ben de naam even kwijt maar ik heb beide boeken in. huis, zoeken we op :-).
    Gejaagd door de wind is een dikke pil, over de 900 pagina’s. Daar kom jij je vakantie mee door 🙂

  3. Kijk dat is nou een heerlijke dikke pil! Ik ga daar echt naar kijken in de bieb 🙂 Dank je voor de tip!

  4. Heel graag gedaan 🙂 Je gaat smullen van dit prachtige boek, hoofdpersonage’s Scarlett O’ Hara en Reth Butler, deze twee hebben een soort van heftige haat/liefde verhouding.Het verhaal speelt zich af ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog. Scarlett is de dochter van rijke ouders die een katoenplantage hebben.Als de oorlog uit breekt veranderd er veel…

  5. ben nu weg, kom zeker vaker buurten, mijn blogdeur staat ook open 🙂 bedankt voor het leuke gesprekje!

  6. Pingback: Gelezen in mei | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

