Recensie ‘Onder de oppervlakte’ van Sam Hayes

onder de oppervlakteTitel: Onder de oppervlakte
Oorspronkelijke titel: Tell Tale
Auteur: Sam Hayes
Vertaald door: Ineke van Bronswijk
ISBN: 978 90 225 5985 7
Genre: Psychologisch thriller
Uitgever: De Boekerij bv
Uitgave: Paperback, 399 pagina’s

Op achterkant
Een vrouw staat op een brug. Over een paar seconden zal ze springen, meer dan zestig meter de diepte in. Wie is ze? En waarom wil ze zich van het leven beroven?

De achtjarige Ava woont in een tehuis en wacht op haar vader. Maar diep in haar hart weet ze dat hij niet zal komen. Het tehuis is een plaats van duistere schaduwen en angstig gefluister. Geen van de kinderen durft zich hardop te spreken over wat daar plaatsvindt.

Tot de waarheid aan het licht komt en de levens van de vrouw en het meisje op schokkende wijze met elkaar verbonden blijken…

Mijn mening
Een boek dat ik moeilijk weg kon leggen!

Er waren drie hoofdpersonages en vanaf het begin hadden ze mij vastgehouden, wat hadden die drie met elkaar gemeen? Langzaam werd het beeld duidelijk. Er  werd langzaam naar toe gewerkt en juist daarom bleef ik maar lezen.

Ava moest al jong volwassen worden. Moeder overleden, dronken vader. Er waren zelfs dagen dat zij niet naar school kondoor hem. En hoe verlangend zij dan naar buiten keek. Auteur schreef dat heel beeldend en ik voelde dan ook medelijden.

‘Als ik mijn vader niet in beweging te krijgen was en ik niet naar buiten kon, plantte ik mijn ellebogen op de vensterbanken en keek met mijn kind op mijn handen naar de kinderen met hun lunchtrommeltjes die lachend onderweg waren naar school.’

En toen kwam er een verrassend plottwist. Dat had ik niet zien aankomen. Daardoor kreeg ik bijna de behoefte om nog een keer te lezen. Want ik vroeg mij af, hoe had ik dat over het hoofd kunnen lezen!

Wel had ik moeite om te switchen tussen drie personages. Vooral om twee van de drie personages in ik-vorm werd geschreven en derde personage vanuit tweede persoonsvorm. Het was af en toe verwarrend, maar uiteindelijk kwam alles tot één geheel.

Kortom, een intrigerend en verrassend boek.

©Plien 2014

4 thoughts on “Recensie ‘Onder de oppervlakte’ van Sam Hayes

Geef een reactie

