Recensie ‘Doelwit’ van Linda Jansma

doelwitTitel: Doelwit
Auteur: Linda Jansma
ISBN: 978 90 6109 119 2
Genre: Thriller
Uitgever: uitgeverij De Crime Compagnie
Uitgave: Paperback, 384 pagina’s

Recensie exemplaar ontvangen van De Crime Compagnie.

Op achterkant
Drie jaar geleden zijn Judi en Leila gevlucht en ondergedoken in Amsterdam, om aan de dodelijke eerwraak van Leila’s familie te ontkomen. Maar als Leila zwaargewond in het ziekenhuis belandt en haar zoontje Cem spoorloos verdwijnt, lijkt het erop dat hun verblijfplaats is achterhaald. Wanhopig probeert Judi Cem terug te vinden. Maar hierbij onderschat ze de moordlust van de persoon die koste wat kost wraak wil nemen.

Mijn mening
Wat een boek!!!
Wat heb ik een moeite gehad om dit boek weg te leggen.

Heel interessant om te lezen over eerwraak en hoever mensen kunnen gaan. Alleen heb ik het idee dat vrouwen en meisjes in die cultuur veel strenger worden gestraft voor dezelfde misdaad dan de mannen. Door dit boek besefte ik hoe weinig ik hiervan weet en wat er allemaal achter die gesloten deuren en ramen afspeelt. Dan ben ik dankbaar voor het leven waar ik mezelf mag zijn en leven zoals ik wil leven.

Het verbaast mij dat ouders dat toelaten. Ik begrijp dat een moeder zich vaak machteloos voelt en niet beter weet. Maar dat de vader toelaat dat zijn zoon zijn dochter mishandelt! Is dat de gemakkelijke manier voor een vader om zijn handen niet vies te maken? Noem je dat opvoeden?

‘Dit keer grijpt hij me bij mijn haren en trekt mijn hoofd achterover, zodat ik recht in zijn fonkelende ogen moet kijken.’
‘Vanuit mijn ooghoeken zie ik mijn broertjes en mijn zusje Najima naast mijn moeder op de bank zitten. Ze kijken toe wat Tarik doet, zonder te bewegen. Niet voor het eerst. En vast ook niet voor het laatst. Ze weten het niet beter.’
‘Mijn blik schiet naar mijn moeder, maar zij doet niets. Ze zit kaarsrecht op de bank, haar gezicht afgewend.’

Maar waar ik ook verbaasd over was dat de overige mannelijke leden die zo soort misdaad hebben begaan hun minderjarige neefje, broertje voor de misdaad op laat draaien omdat hij een lagere straf krijgt.

‘Omdat hij minderjarig is. Hij krijgt een veel lagere straf dan iemand die volwassen is. Bovendien is hij geen kostwinner van de familie. Hij is niet belangrijk.’

Dus die minderjarige is NIET belangrijk, schokkend!

Het verleden en heden lopen mooi in elkaar over. Soms kan het heel storend werken, maar hier juist niet. Elke keer krijg je een blik uit het verleden om de situatie van nu beter te begrijpen. Heel mooi gedaan.

En wat het boek nog realistischer maakt is het feit dat niet iedereen het overleeft. Het is zoals het is en niet alle helden overleven.
De personages komen levensecht over. Niemand is perfect en doen dingen die misschien wettelijk niet altijd goedgekeurd kunnen worden. Daardoor blijf je lezen, ze houden je vast, je wilt weten hoe het afloopt.

©Plien 2014

cover van goodreads.com

9 thoughts on “Recensie ‘Doelwit’ van Linda Jansma

  1. Beste,
    Dat mannen een minderjarige voor dat soort misdaden laten opdraaien is waar, en verwerpelijk MAAR ons strafrecht zegt nu eenmaal dat een minderjarige voor dergelijke feiten minder zwaar of zelfs helemaal niét gestraft wordt. Zou helemaal anders worden, mocht daar ook eens serieus werk van worden gemaakt. In België kan een jeugdrechter ( in NL de kinderrechter) niet eens een straf opleggen, alleen maar ‘maatregelen’ nemen, (huisarrest of zo, jaaaa dàt helpt hoor). Je begrijpt niet dat een vader toelaat dat een zoon zijn zus mishandelt. Nee, dat begrijp ik dat je dat niet snapt. Wij leven in een maatschappij waar het individu het hoogste goed is, dat voorang heeft op àlles. Vaak is dat erg goed, soms ook niet, want zwakke mensen vallen dan uit de boot. Maar deze mensen in het boek maken deel uit van een cultuur waar de groép het belangrijkste is, waar het individu overal en altijd ondergeschikt is aan het belang van de groep. Dat is zo gegroeid omdat het een overlevingsstrategie was. Onderschat de macht en de kracht van de groepspsychologie nooit! (kijk maar eens naar voetbalhooliganisme, waar jongens die vaak bekend staan als meelopertjes, of zelfs als brave kerels onder druk van de groep tot daden komen die niemand voor mogelijk had gehouden). Verder is het zeker niet altijd zo dat de daders van eerwraak, of beter eergerelateerd geweld dat puur voor de lol doen; dat zij er niet mee zitten. Integendeel zelfs. Een Turkse journaliste is gaan praten met dergelijke mensen en haar conclusies waren ontnuchterend en keihard. Ze heeft ze neergepend in haar boek ‘Honour’. Uiteraard keur ik dit gedrag niét goed, maar ik begrijp wel een béétje hoe het is gegroeid. het enige wat ik niet weet is hoe er een einde aan te maken, helaas.

  2. Bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Klopt, groepspsychologie is krachtig. Dat zie je vaak om je heen. Ik zal dat boek op het lijst zetten.
    Zoals je zegt, individu is in onze maatschappij hoogste goed, maar je kunt daar ook te ver mee gaan, zoals groep als hoogste goed voor andere culturen.
    Dank je om wat meer inzicht te geven.
    En zoals ik al zei, ik weet hier heel weinig van en is tijd om meer over te lezen. Zodat het mij meer inzicht geeft.

  3. Een indrukwekkend verhaal dat nog wel even blijft doorzinderen.Het geeft je ook een inkijk hoe ver eerwraak kan gaan gaan,te ver helaas!

  4. Als trouwe fan van Linda ben ik meteen na het uitkomen van haar 5de boek, Doelwit, begonnen met lezen. Deze keer gaat het over eerwraak, een onderwerp waar ik tot nu toe niet veel van wist. De manier waarop Linda schrijft, spreekt mij erg aan, boeiend van de 1ste tot de laatste bladzijde. Je zit helemaal in het verhaal en dan toch nog een heel verrassend einde. Een aanrader voor iedereen die van een goed boek houdt .

Geef een reactie

