Recensie ‘De Twaalf’ van Justin Cronin

de twaalfTitel: De Twaalf
Oorspronkelijk titel: The Twelve
Auteur: Justin Cronin
Vertaald door: Dennis Keesmaat en Anne Jongeling
ISBN: 978 90 234 7477 7
Genre: SF/thriller
Uitgever: uitgeverij De Bezige Bij
Uitgave: Hardcover, 624 pagina’s

Op achterkant
Nadat de wereld bijna ten onder ging door een geheim medisch experiment, probeert een groep mensen te overleven tussen de besmette viralen. Ze dolen door Amerika, op zoek naar de oplossing voor de nachtmerrie die de wereld veranderde. Onder leiding van de mysterieuze en charismatische Amy, die zelf ooit door het virus werd besmet, gaat de groep rond Peter en Alicia de strijd aan met de vijandige kolonies. Om te overleven zullen ze de twaalf mannen moeten vinden die deel uitmaakten van het experiment. Hiervoor moeten ze infiltreren in twaalf kolonies, verspreid over heel Amerika. Ze beseffen echter niet dat de spelregels zijn veranderd, en dat een van hen een groot offer zal moeten brengen om te kunnen overwinnen.

Mijn mening
Het boek vind ik wat minder dan deel 1 ‘De Oversteek’. Ik heb hier meer doorheen moeten worstelen. Het kent naar mijn mening iets teveel trage stukken, maar ook hier weet Justin Cronin wel mijn nieuwsgierigheid op te wekken. Alleen daarom heb ik stug volgehouden.

Ik ben blij dat ik toch eerst ‘De Oversteek’ heb gelezen. Door grote hoeveelheid aan personages waarvan niet iedereen uitgebreide introductie krijgt en zonder voorkennis kan het boek te verwarrend overkomen.

Verderop in het boek heb ik af en toe gevoel gehad dat het over een kamp gaat in de tweede wereldoorlog.

‘Een voor een werden ze geschoren. Haar speelde een belangrijke rol, besefte Sara. Met hun lelijke halve kaalheid was er iets persoonlijks gestolen en werden ze tot een niet van elkaar te onderscheiden collectief gesmeed, als beesten in een kudde.’

Ergens in de toekomst verandert het leger in een bureaucratisch rompenslomp, zoals nu.

”We twijfelen allemaal. Het leger is wat het is. Je kunt niet eens meer naar de latrine zonder formulieren in drievoud in te moeten vullen.”

Ook hier beschrijft hij dingen visueel goed.

‘Een carrousel met draaiende lichten en gerinkel, het afnemende getinkel van bellen.’

Het is op zich een goed boek omdat ik uiteindelijk toch tot het eind wilde doorlezen. Maar ben ik bereid om weer opnieuw te lezen als deel drie uitkomt. Denk ik niet.
Maar absoluut goed verhaal alleen is misschien iets teveel aan informatie die naar mijn belevenis wat overbodig zijn.
Maar aanrader, zeker als je van dat soort verhalen houdt.

©Plien 2014

One thought on “Recensie ‘De Twaalf’ van Justin Cronin

  1. Wat er op de achterkant staat, lijkt mij interessant maar door jouw recensie begin ik toch weer te twijfelen of ik het boek zou lezen

Geef een reactie

