Recensie ‘De Oversteek’ van Justin Cronin

de oversteekTitel: De Oversteek
Oorspronkelijk titel: The Passage
Auteur: Justin Cronin
Vertaald door: Dennis Keesmaat en Boukje Verheij
ISBN: 978 90 234 5706 0
Genre: SF/thriller
Uitgever: uitgeverij De Bezige Bij
Uitgave: Hardcover, 998 pagina’s

Op achterkant
De zesjarige Amy Harper Belafonte is de dertiende proefpersoon in een geheim project van de Amerikaanse overheid. Een experiment dat volledig misloopt als de eerste twaalf proefpersonen, besmet met een dodelijk virus, uitbreken. Amy weet te ontsnappen en verschuilt zich in de bossen van Oregon, ver verwijderd van de menselijke beschaving die wordt vernietigd door de gevolgen van het experiment.
Honderd jaar later weet een ommuurde kolonie zich staande houden te midden van kwaadaardige wezens die het dorre Amerikaanse landschap bevolken. Dan verschijnt uit het niets een jonge vrouw, ze heeft geen stem, geen herinneringen. Ze raakt bevriend met een groep jonge overlevenden en samen maken zij de oversteek naar de plaats waar het ooit begon om het geheim van haar mysterieuze bestaan te ontdekken, een geheim dat de wereld kan redden.

Mijn mening
Omdat het een tijd geleden is dat ik dit heb gelezen, wil ik dit opnieuw lezen voor ik aan een vervolg zou beginnen.
Net als de vorige keer vind ik het goed boek. Soms wat langdradig maar elke keer komt toch die spanning terug. En mijn nieuwsgierigheid word elke keer weer geprikkeld.

Het idee dat er door middel van een virus mensen veranderen in een soort vampiers en daardoor heel Amerika kan veroveren, beangstigend. Ik wil daarom al doorlezen om te weten of mensen uiteindelijk winnen.

De proefpersonen zijn mannen die ter dood veroordeeld zijn. Juist als zij ontsnappen, kunnen ze hun bloeddorst botvieren op alle onschuldige. Die kunnen zichzelf niet meer verdedigen want in hun nieuwe gedaante zijn die mannen juist onverslaanbaar!

Mijn nieuwsgierigheid is groot als het om Amy gaat, wie is zij? Waarom heeft het virus niet zo effect op haar als bij de anderen?

‘Een vreemd kind. Slim ook. Hij hoorde het aan haar stem, aan de manier waarop ze hem opnam en de stilte gebruikte om hem te taxeren, hem aan de praat te krijgen. Het was alsof hij met iemand praatte die veel ouder was, hoewel ook weer niet echt. Hij kon niet precies aangeven wat het verschil was.’

Wel probeert Justin Cronin diverse personages diepgang te geven, maar helaas lukt dat niet altijd. Er zijn teveel personages om elk enkele personages diepgang te geven.

Dan speelt het verhaal zoveel jaar na ramp af en nog blijft het verschil tussen man en vrouw. Nog mag dan de vrouwen niet net als de mannen een soort genadewacht houden.

‘Iedereen wist dat een moeder niet de Genadewacht kon houden voor een van haar kinderen, net zomin als een vrouw voor haar man. Hoewel er niets zwart op wit stond, was de taak van de Genade als vanzelfsprekend toegevallen aan een reeks vaders, broers en oudste zoons.’

Wel beschrijft hij de omgevingen goed dat ik gemakkelijk kan visualiseren.

‘Een herfstdag in een park, een fontein die water opspoot en de manier waarop die het middaglicht in druppels leek te vangen, als een reusachtige, flonkerende bloem.’

Absoluut een aanrader als je van dat soort verhalen houdt, een dystopia verhaal.
Ik heb wel weer met plezier opnieuw gelezen maar ik ben ik het vergeten dat het af en toe langdradig kan zijn.

©Plien 2014

cover van goodreads.com

3 thoughts on “Recensie ‘De Oversteek’ van Justin Cronin

  1. De titel zei me niets, maar de voorkant wel, en toen viel het eurocentje: ik heb het boek in het Engels gelezen. Wat ik me ervan kan herinneren is dat ik het een spannend maar ook een beetje “rommelig” boek vond. Onze smaak komt dus een beetje overeen 😉

Geef een reactie

