Recensie ‘Een huis zonder spiegels’ van Padma Viswanathan

een huis zonder spiegelsTitel: Een huis zonder spiegels
Oorspronkelijk titel: The Toss of a Lemon
Auteur: Padma Viswanathan
Vertaald door: Ineke van Bronswijk
ISBN: 978 90 499 5110 8
Genre: Roman
Uitgever: Mistral uitgevers
Uitgave: Hardcover, 703 pagina’s

Op achterkant
Het is 1906 en in het zuiden van India is de brahmaanse Sivakami tien jaar oud als ze trouwt met Hanumarathnam, astroloog en genezer. De sterren zeggen dat hij in het negende jaar van zijn huwelijk zal kunnen sterven. Alles hangt af van de horoscoop van zijn kinderen. De geboorte van Thangam, hun gouden dochter, verandert niets, maar de geboorte van Vairum, hun rusteloze, intelligente zoon, bezegelt het ondenkbare: hij veroordeelt zijn vader tot de dood.

Sivakami, achttien en weduwe, onderwerpt zich aan de regels van haar kaste. Ze scheert haar hoofd, kleedt zich in wit en raakt niemand aan van zonsopgang tot zonsondergang – ook haar twee jonge kinderen niet. Ze pleegt echter één daad van verzet: ze gaat terug naar het huis van haar echtgenoot om haar kinderen op haar manier op te voeden. Geen daad is zonder gevolgen, en terwijl politieke en sociale revoluties botsen met tradities, wordt de kloof tussen moeder en zoon steeds dieper…

Mijn mening
Wat een boek!
Toen ik de achterkant heb gelezen, denk ik, interessant. Maar kan zo dikke boek mij ook vasthouden. Het is geen thriller, geen spanning, geen humor maar gewoon een boek over een jonge vrouw die haar familie ziet groeien. Kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen. Ik kan je vertellen, ik heb het boek regelmatig met moeite weg kunnen leggen. Ondanks beschrijvingen van trouwfeesten, ceremonies van doden, koken en leefregels heeft het boek al die tijd mijn aandacht vast kunnen houden.

Het interessante aspect van dit boek is, in aanraking komen met het cultuur van India. Al die kaste verschillen en regels. Maar sommige ook erg onrechtvaardig. Waarom mag Sivakami niet hertrouwen, maar een man uit haar kaste mag wel trouwen als zijn vrouw komt te overlijden.

Een vrouw wier man eerder overlijdt dan zij is op een kosmische, karmische manier verantwoordelijk voor zijn dood.”

Het boek speelt ook af in een ietwat roerige tijden. Onafhankelijkheid van India, verdwijnen van kaste-verschillen en meer leven naar de gewone wetten en regels. Vairum past makkelijker aan de nieuwe tijden, regels en wetten. Is dat zijn manier om tegen de schenen van zijn moeder aan te schoppen? Ja, dat denk ik wel.

De personages zijn wel naar mijn mening wat oppervlakkig. Ik leef wel met hun mee maar echt band, nee. Ik wil alleen doorlezen om te weten wat er met hun gebeurd. Naar mijn belevenis heeft Vairum de meest gevarieerde emoties.

Ik heb genoten van het boek. Absoluut een aanrader als je meer over verschillende culturen wilt lezen.

©Plien 2014

cover van goodreads.com

2 thoughts on “Recensie ‘Een huis zonder spiegels’ van Padma Viswanathan

  1. Oh, dit zou absoluut geen boek voor mij zijn. Een man die met een tienjarige trouwt. Ik begin al te gruwen van het idee. Dapper dat je er aan begonnen bent en dan blijkt het toch een boeiend boek te zijn.

Geef een reactie

