Vragen aan… Ilse Karman

ilse karmanNa haar studie Europese studies aan de UVA ging Ilse Karman (1972 ) werken bij Ambo Anthos als Personal Assistant van de directeur/uitgever. Daarna werkte zij bij educatieve uitgeverijen Coutinho en Boom als adjunct-uitgever Communicatie. Daarnaast had ze haar eigen manuscriptbeoordelingsbureau Bureau De Jury. In 2008 startte ze een thrillerfonds bij Uitgeverij Verbum, dat uiteindelijk uitgroeide tot een eigen uitgeverij, De Crime Compagnie.

1. Hoe ben je terecht gekomen in de uitgeverswereld?
Na mijn studie belandde ik heel toevallig als uitzendkracht bij Uitgeverij Ambo/Anthos. Er ging een wereld voor me open. Het idee dat je van je hobby, lezen, je beroep zou kunnen maken. Vanaf dat moment was ik hooked.

2. Wat is de reden dat je voor jezelf bent begonnen als uitgever en dan specifiek op het gebied van thrillers?
In 2008 werd ik gevraagd door de uitgever van Uitgeverij Verbum om daar een fictietak op te zetten. De keuze voor thrillers was snel gemaakt, want sinds mijn eerste baan bij Anthos was dat mijn favoriete genre. Dat was het begin van het imprint Verbum Crime. Toen ik de kans kreeg om het bedrijf zelf te gaan runnen, heb ik die met beide handen gegrepen.

3. Wat zijn de werkzaamheden van een uitgever?
Omdat De Crime Compagnie niet een hele grote uitgeverij is, zijn mijn taken heel divers. Ik hou me bezig met de selectie van boeken, redactie, promotie, marketing, sales, omslagen, productiebegeleiding en bedrijfsvoering. Eigenlijk alles wat er bij het uitgeven van een boek komt kijken.

4. Lees je het hele manuscript of een deel ervan?
Ik lees zeker niet het hele manuscript, maar probeer wel meer dan 1 pagina te lezen in de hoop dat de auteur een langzame starter is. Maar vaak kun je eigenlijk al aan de eerste alinea zien of een auteur kan schrijven. Als dat het geval is, lees ik verder om de rest van het verhaal te beoordelen. Hoe zit het met de spanningsboog, hoe is de plot, is het verrassend? Een manuscript is nooit gelijk helemaal goed. Er zijn altijd verhaallijnen die moeten worden aangepast of personages die moeten worden verdiept. Het is altijd weer fijn als je een mooi manuscript uit de stapel kunt vissen.

5. Wat is de leukste ervaring die je hebt meegemaakt als uitgever?
Ik denk dat de leukste ervaring was dat Linda Jansma De Schaduwprijs won voor Caleidoscoop. Dat was de eerste prijs die een van mijn auteurs won en ik weet nog dat ik het heel spannend vond of ze als genomineerde in de prijzen zou vallen. Maar eigenlijk zijn er heel veel momenten die leuk zijn: fijne inspirerende gesprekken met auteurs, het moment dat je weer een prachtig manuscript leest, een notering in de bestseller 60. IIk denk dat ik echt kan zeggen dat ik de leukste baan van de wereld heb.

5. Wat betekent de samenwerking met boekbloggers en recensenten voor jou?
Bloggers en recensenten zijn heel belangrijk voor ons. Zij brengen onze boeken onder de aandacht van het publiek. Bovendien lezen ze het hele boek en geven vaak heel gefundeerd een mening. Soms vragen we zelfs al in eerder stadium of een blogger of recensent het boek wil lezen, zodat we met het commentaar het boek nog kunnen aanpassen. Het zijn voor ons fijne contacten met vaak veel kennis, die ze ook bereid zijn te delen.

Ilse, bedankt dat je de tijd hebt willen nemen om de vragen te beantwoorden.

©Plien 2014

 

4 thoughts on “Vragen aan… Ilse Karman

Geef een reactie

