Recensie ‘Sjakie en de chocoladefabriek’ van Roald Dahl

sjakie en de chocoladefabriekTitel: Sjakie en de chocoladefabriek
Oorspronkelijk titel: Charlie and the chocolatefactory
Auteur: Roald Dahl
Vertaald door: Harriët Freezer
ISBN: 978 90 261 3196 7
Genre: Jeugdboek
Uitgever: Uitgeverij De Fontein
Uitgave: Hardcover, 176 pagina’s

Op achterkant
Als Sjakie een Gouden Toegangskaart vindt, in een reep chocola, dan gaat zijn diepste wens in vervulling: hij krijgt een rondleiding door de geheimzinnige chocoladefabriek van meneer Willie Wonka, de ongelofelijkste, geweldigste, meest verbazingwekkende chocoladefabrikant ooit. En wie zou niet willen rondwandelen op de plek waar ze opstijglimonade met prik, holle-kiezen-vullende-caramels, aarbeiensapwaterpistolen of aflikbaar behang voor kinderkamers maken? Maar in de fabriek schuilen ook grote gevaren, zoals voor Caspar Slok, die door een rivier van hete chocolade wordt meegezogen…

Mijn mening
Ik kan mij niet herinneren of ik dit boek ooit heb gelezen als kind. Ik ken het verhaal van de film, beide versies.

Maar gosh, wat een heerlijke boek! Ik heb tijdens het lezen gemerkt dat ik helemaal niet beïnvloed ben door de beelden van de films. Maar heel gemakkelijk mijn eigen fantasie heb kunnen laten gaan. En wat een fantasie heeft Roald Dahl. Hij schrijft dingen zo helder waardoor het gemakkelijk is om dingen in te beelden, te fantaseren.

Het lijkt mij vreselijk om elke dag langs een chocoladefabriek of winkels vol met chocola lopen en niet kunnen kopen.

‘Maar ik heb je nog niet eens het ergste verteld over Sjakie, die meer van chocola hield dan iets anders. En dat ergste was veel erger dan repen zien in etalages, of kinderen vlak voor zijn neus zien eten. Het was zelfs het meest tergende dat je je maar kon stellen, het was dit:
In de stad, vlak bij Sjakies huis, stond een ENORME CHOCOLADEFABRIEK. ‘

Ook heb ik iets zinvols geleerd, er zijn meerdere opties om te verklaren dat iemand gek is geworden.
Stapel
Knots
Getikt
Zot
Niet fris
Mesjokke
Krankzinnig
Dol
Kierewiet
Bezeten
Knettergek
Idioot

Weer wat geleerd!

Ook leerzaam zijn de liedjes die Oempa-Loempa’s zingen. Leert niet alleen de kinderen een lesje maar ook volwassenen leren een lesje. Want sommige gedrag van de kinderen zijn door de volwassenen veroorzaakt.

Het is een heerlijk boek. Ik heb af en toe toch even lekker gelachen. Het leest gemakkelijk maar het is ook een heel uitstekend boek om uit voorlezen. Absoluut een aanrader om je kind dit boek te laten lezen! En eigenlijk raad ik volwassenen aan om dit boek te lezen!

©Plien 2014

cover van goodreads.com

3 thoughts on “Recensie ‘Sjakie en de chocoladefabriek’ van Roald Dahl

  1. Leuk dat je dit boek gelezen hebt. Ik heb vroeger veel boeken van Roald Dahl gelezen, maar dit dus niet. En de film heb ik ook niet gezien.

  2. Het boek las ik lang geleden al. De film zag ik onlangs en zowel de boek als de film blijf ik goed vinden.

  3. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik vroeger wel zijn boeken heb gelezen. Maar ondertussen heb ik nu wel paar gelezen🙂

Geef een reactie

