Recensie ‘Alleen op de wereld’ van Hector Malot

alleen op de wereldTitel: Alleen op de wereld
Oorspronkelijke titel: Sans famille
Auteur: Hector Malot
Vertaald door: J.M. Bloemink-Lugten en F.H.N. Bloemink
ISBN: 90-00-02728-4
Genre: Jeugdroman
Uitgever: De Boekerij bv
Uitgave: Hardcover, 312 pagina’s
Uitgebracht: 1989

Op het achterkant:
Het avontuur van Remi, de vondeling uit Hector Malots meesterwerk Alleen op de wereld is nu meer dan honderd jaar oud, maar boeit en ontroert nog steeds. En terecht.
Wie leeft niet vol spanning mee met Remi nadat Vitalis gestorven is? In het gezin van tuinman Acquin voelt hij zich goed en is hij gelukkig. Maar lang duurt dat niet en weer is Remi alleen. Hij trekt de wijde wereld in, werkt een tijdje in een mijn, waar hij op het nippertje aan de verdrinkingsdood ontsnapt. Maar één ding blijft hem bezighouden: waar kom ik vandaan?
Samen met zijn vriend Mattia gaat hij op zoek. Hoe hij na veel omzwervingen en moeilijkheden zijn moeder en zijn broer vindt, vertelt Hector Malot op zo’n eenvoudige, zuivere manier dat het kinderen van nu nog steeds boeit.
Toen het boek in 1887 verscheen werd het in Parijs met de Gouden Montyon-prijs bekroond, een culturele onderscheiding die slechts bij hoge uitzondering wordt toegekend.

Mijn mening
Prachtig boek. Ik moet wel bekennen dat ik niet eens kan herinneren of ik dit boek wel ooit heb gelezen als kind.
Ik ken het verhaal wel door films en/of serie en/of stripverhaal.

Indrukwekkend verhaal. Is een verhaal die uiteindelijk goed afloopt, maar het laat ook de keiharde waarheid zien dat het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is. Het leven kan hard en gemeen zijn. Maar toch blijft Vitalis geloven in voorspoedige tijden als een tragedie gebeurt.

‘We hebben nu veel tegenslag gehad. Wie weet wat een voorspoedige tijd we tegemoet gaan. Die wisselen immers zo vaak af in het leven. Moed verloren, al verloren!’

Wel vond ik Remi af en toe egoïstisch. Mattia bleef hem trouw in alles terwijl Remi te vaak aan zijn eigen problemen dacht of zijn zoektocht naar zijn familie. Mattia steunde hem in alles. Maar dat toonde wel aan dat ook Remi maar een mens is met hoop en dromen. Maar dan gaf Remi ook toe dat hij egoïstisch was.

‘Stil maar, Mattia,’ antwoordde ik. ‘Ik heb daar niet aan gedacht en dat is lelijk van me; ik dacht alleen aan mezelf.’

‘Die arme beste Mattia! Hij dacht maar altijd aan mij, aan mijn belangen, aan mijn vrienden. En ik? Wanneer had ik aan zijn moeder gedacht, aan het zusje, waarvan hij zo innig veel hield? Wat deed ik om te zorgen, dat hij ze zou weerzien?’

Ik vond het een prachtig, menselijk boek.

©Plien 2014

2 thoughts on “Recensie ‘Alleen op de wereld’ van Hector Malot

  1. Och, wat heb ik als jong meisje genoten van dit boek! Ik vond een spannend en ontroerend verhaal. Echt jeugdsentiment!

Geef een reactie

