Gelezen ‘Matilda’ van Roald Dahl

Gisteravond was ik erg moe en had te lage concentratie om Pride and Prejudice te lezen. Ik besloot even wat luchtigs te lezen. Dus ik eindigde na wat heen en weer geloop voor mijn boekenkasten met ‘Matilda’ van Roald Dahl in mijn Matilda-Roald-Dahlhanden. Wat een heerlijk boek!

Je bent nooit te oud om dit boek te lezen! En ook heerlijk komisch.

Mevrouw Fens, bibliothecaresse, heeft hart voor boeken. Toen Matilda zei dat zij niet altijd goed begrijpt wat zij leest is mevrouw Fens antwoord:

En maak je maar niet druk over de stukken die je niet begrijpt. Gewoon lekker gaan zitten en de woorden over je heen laten spoelen als muziek.

Heerlijk, en sommige boeken kunnen inderdaad zo over mij heen spoelen. Mij vasthouden en meenemen in de wereld die de auteur creëert, heerlijk!

Dan lees ik een stukje dat over juffrouw Bulstronk gaat en doet een stukje tekst mij denken aan een oud-collega, of althans soon to be oud collega. Ik moet dan toch even lachen. Alleen zij ziet er niet uit als juffrouw Bulstronk.

Godzijdank komen we in deze wereld niet veel mensen tegen zoals zij. Maar ze bestaan en wij komen er waarschijnlijk allemaal minstens één van tegen in ons lezen. Als jou dat overkomt, doe dan wat je zou doen als je in het oerwoud een dolgeworden nijlpaard tegenkomt – klim in de eerste beste boom tot de kust veilig is.

Kortom, het was een heerlijk boek om even zo tussendoor te lezen.

6 thoughts on “Gelezen ‘Matilda’ van Roald Dahl

  1. Dit was mijn eerste echte leesboek en heb er toen enorm hard van genoten! Ooit, als ik tijd heb ;), wil ik dit boek en andere boeken van hem zeker nog eens opnieuw lezen.

Geef een reactie

