Gelezen: ‘the Three Crowns’ van Jean Plaidy

the three crowns‘The Three Crowns’ van Jean Plaidy heb ik voor uitdaging Ik lees Engels en uit mijn kast uitdaging gelezen.

Jean Plaidy staat bekend om haar boeken over Engelse geschiedenis, en dan vooral over Stuart-familie en Tudor-familie. Ik heb een aantal boeken van haar gelezen. Of ik nou in het Engels of in het Nederlands lees, ze lezen even gemakkelijk weg. Volgens mij is dit wel het eerste boek van haar dat ik in het Engels lees.

Wat het leuke aan dit boek is, Willem van Oranje speelt erin. Hij is door huwelijk met Mary Stuart koning van Engeland, Schotland en Ierland. Alleen in dit boek komt Willem er niet goed vanaf. Zijn doel is namelijk koning worden. Want in Nederland is hij niets meer dan een Stadhouder.
Het is natuurlijk geromantiseerd verhaal. Wel moet ik bekennen dat ik van dit stukje geschiedenis heel weinig van af weet en door dit te lezen ben ik wel nieuwsgieriger geworden.

Jean Plaidy heeft de gevoelens van Willem en Mary goed weergegeven. De omgeving heeft zij wel goed beschreven maar kort. Want het draait vooral om Willem en Mary en Mary haar familie. Waar ik mij wel over verbaas is hoe belangrijk het geloof toen is en nu nog is. Alleen het maakt nu minder uit welk geloof de Koninklijke familie belijdt. Maar dat in die tijd het volk het hoofd van een koning kon opeisen als hij niet hetzelfde geloof belijdt als het merendeel van het volk. Daar heb ik mij echt over verbaasd.

Het is geen hoogstaand literatuur maar het lees wel gemakkelijk. En tja, Engelse geschiedenis heeft mij altijd geïntrigeerd.

©Plien 2014

Geef een reactie

