Recensie: ‘Nachtmerries’ van Sharon Bolton

NachtmerriesTitel: Nachtmerries
Oorspronkelijk titel: Dead Scared
Auteur: Sharon Bolton
Vertaald door: Anda Witsenburg
ISBN: 9789400502772
Genre: Literaire thriller
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers
Uitgave: Pocket, 341 pagina’s
Verschijnt: rond 14 januari

Dit recensie-exemplaar heb ik ontvangen van A.W. Bruna Uitgevers.

Op achterkant
Wat als je ergste nachtmerrie werkelijkheid wordt?

De universiteit van Cambrigde wordt geteisterd door een verontrustend groeiend aantal zelfmoorden van studenten. Rechercheur Mark Joesbury leidt het onderzoek en moet meer slechtoffers te voorkomen. Daarvoor zet hij de jonge en gedreven politieagente Lacey Flint in, die undercover als onzekere studente in het campusleven duikt…

Alleen psychiater Evi Oliver weet wie Lacey echt is, omdat zij ook onderdeel uitmaakt van het onderzoek. Langzaam ontdekken ze een verschrikkelijke trend en als Lacey dezelfde afschuwelijke nachtmerries krijgt als die waarvan de zelfmoordslachtoffers voor hun dood last hadden, wordt duidelijk dat zij de volgende is.

Mijn mening
Goed geschreven maar ik had regelmatig het gevoel dat ik eigenlijk het boek ervoor had moeten lezen in verband met de relatie tussen Lacey en Mark. Ik miste steeds iets en begreep niet altijd hoe hun relatie in elkaar stak.
Maar los daarvan was het een spannend boek en ook wel beangstigend. Dat iemand je zo drugs of hallucinerend medicatie kan geven waardoor je geen controle meer hebt over jezelf. En dat je zodanig verward bent dat je niet meer weet wat de werkelijkheid is, dat is een nachtmerrie. Beangstigend idee dat het gewoon zomaar kan gebeuren.

Het boek las wel gemakkelijk. En zij beschreef dingen beeldend waardoor ik mij soms ook in Cambrigde waande. De sfeer bracht zij goed over en ik kreeg echt zin om daarnaar toe te gaan. Wel vond ik ondanks de ingewikkelde relatie tussen Lacey en Mark de personages in sommige situaties wat oppervlakkig. Met wie ik echt wat mee kon voelen was Evi Oliver en ik hoopte dat het goed voor haar zou uitpakken. Haar gevoelens, emoties kwamen bij mij beter binnen dan die van Mark of Lacey. Misschien juist omdat ik niet helemaal goed begreep wat er gebeurd was tussen Mark en Lacey.

Een aanrader, ja. Ondanks wat kleine minpuntjes was het een goed, spannend boek en het las gemakkelijk weg. En ik ben wel van plan om de andere boeken van haar op mijn “Nog te lezen” lijst te zetten.

©Plien 2014

Cover van notjustanybooks.nl

3 thoughts on “Recensie: ‘Nachtmerries’ van Sharon Bolton

  1. Jij bent snel met je recensie🙂 Ik moet nog beginnen in de preread, maar ben echt fan van Sharon Bolton, vind haar boeken geweldig. Dus ben heel benieuwd!

  2. Ik kan heel snel zijn😉 Ik weet niet zeker of ik een boek van haar heb gelezen. Ik ben benieuwd wat jij er van vindt.

  3. Pingback: Recensie: Sharon Bolton - Nachtmerries | Ranking the Books

Geef een reactie

