Recensie ‘Schuilplaats’ van Linda Jansma

schuilplaatsTitel: Schuilplaats
Auteur: Linda Jansma
ISBN: 9789461091055
Genre: Thriller
Uitgever: de Crime Compagnie
Uitgave: E-boek
Verschijnt: 2013

Dit recensie-exemplaar heb ik ontvangen van uitgever de Crime Compagnie.

Op de achterkant
Mayke en Han zijn pleegouders van zes kinderen en wonen in een grote boerderij in Friesland. Als hen gevraagd wordt crisisopvang te bieden aan drie zusjes bedenken ze zich geen moment en nemen de meisjes liefdevol in huis. Al snel merkt Mayke dat er iets aan de hand is met de 14-jarige Nikki, het oudste meisje, dat weigert te praten, en krijgt ze het vermoeden dat er veel meer speelt dan een uithuisplaatsing van drie mishandelde kinderen. Dan verdwijnt één van de andere pleegkinderen. Wat is er met hem gebeurd? Hebben de zusjes er iets mee te maken?

Mijn mening
Een goed spannend boek. Ik vind het knap van Linda Jansma om een thema als pleegouders te verweven in een thriller.

Vaak staan pleegouders negatief in het beeld. Helaas horen en zien wij weinig in de media over het goede werk dat zij doen zoals Mayke en Han. Het is mooi om te lezen hoe de kinderen zich in een liefdevolle familie positief kunnen ontwikkelen. Ik vind het goed dat Linda Jansma het positieve belicht over pleegouders. Hoe deze pleegouders in staat zijn de kinderen, elk met een andere achtergrond, toch tot één familie weten te vormen, is mooi om te lezen.

Door de mooie visuele beschrijving van omgeving kon ik me gemakkelijk in Friesland wanen. Daarnaast had elk kind eigen karaktereigenschappen waardoor ik me wel met elk kind kon inleven en begrijpen.

Het boek hield mij ook vast omdat ik nieuwsgierig was naar het vasthoudende stilzwijgen van Nikki. Waarom houdt zij haar mond dicht en is zij zo zorgzaam voor haar beide zusjes? Wat is er in het verleden gebeurd waardoor enkele kinderen zich anders zijn gaan gedragen? Waar is Mayke bang voor? Al die vragen hielden mij bezig en ik moest doorlezen.

Het is een aanrader, ik heb het boek met plezier gelezen.

©Plien 2013

3 thoughts on “Recensie ‘Schuilplaats’ van Linda Jansma

  1. Kijk, jij bevestigd mijn gevoel. Ik had het boeken zien liggen, en had het gevoel dat het een heel goed, plezierig te lezen boek was 🙂 En jij bevestigd dit dus,………….. hij staat dus nu zeker op mijn te lezen lijstje. Bedankt.

  2. Pingback: Vragen aan… Linda Jansma | Plien's boekenblog

Geef een reactie

