Recensie: ‘Vonk’ van Steffie van den Oord

vonkTitel: Vonk
Auteur: Steffie van den Oord
ISBN: 9789045024790
Genre: Historisch roman
Uitgever: AtlasContact
Uitgave: Pocket, 254 pagina’s
Verschenen: 2013

Dit recensie-exemplaar heb ik ontvangen van uitgever AtlasContact.

Op achterkant
Anna Maria Vonk, moeder van vier kinderen, staat op het schavot met haar minnaar: de dichterlijke luitenant Behr. Ze zijn schuldig bevonden aan de moord op haar man. Het is 1713. De Grote Markt van Nijmegen stroomt vol. Vermoordde haar minnaar – een vrijbuiter – de vader van haar kinderen? Was zij medeplichtig?
Driehonderd jaar later lezen de processtukken van de ‘liefdesmoord’ als een shakespeariaans drama over verleiding en verraad. Met dwingende liefdesbrieven die dienden als bewijsstukken, met geruchtmakende getuigenissen, en een met bloed ondertekende verklaring waarmee de luitenant Anna Maria wilde verleiden om haar kinderen te verlaten.
Steffie van de Oord vertelt dit noodlottige liefdesverhaal en rechtbankdrama met verve. Vonk is historische non-fictie van het spannendste soort.

Mijn mening
Ik vond het boeiend boek, maar daar is ook alles mee gezegd.
Waarom boeiend? Boeiend om te lezen hoe de rechtszaken vroeger werden behandeld en hoever de rechters gingen om achter de waarheid te komen. Alleen wat was de waarheid? Wat de mensen vertelden op de pijnbank, was dat de waarheid? Of juist een leugen om niet meer te worden gefolterd? Kortom, een uitslag waar de rechters mee tevreden waren en hoe de rechters in staat waren hun woorden te verdraaien, intrigerend.

De personages bleven voor mij wat oppervlakkig, misschien doordat er teveel hoofdpersonages waren. Ik kon geen binding vormen met wie dan ook. Daardoor was de verhaallijn niet soepel. Ik heb het gevoel dat Steffie van den Oord er veel meer uit had kunnen halen dan dit oppervlakkig verhaal. Wat dieper op bepaalde aspecten had kunnen gaan en wat minder hoofdpersonages.

Ik denk dat het duidelijk is hoe ik over dit boek denk.

©Plien 2013

3 thoughts on “Recensie: ‘Vonk’ van Steffie van den Oord

  1. Op z’n tijd kan ik genieten van een historische roman. Het is altijd leerzaam. Het lijkt me trouwens ook heerlijk om zelf zo’n verhaal uit te spitten, de archieven in te gaan, etc.

  2. Ik kan er ook van genieten maar het moet wel goed verhaal zijn.
    Het lijkt mij erg leuk om inderdaad op onderzoek uit te gaan, alleen hoe pak je zoiets aan.

  3. Tegenwoordig kom je vanaf je computer al een heel eind! Via het regionaal archief in mijn stad heb ik heel wat leuke documenten over mijn voorouders gevonden.

Geef een reactie

