Vragen aan… Juliet Marillier

JM with Harry smallerBio:
Juliet Marillier is geboren en opgegroeid in Dunedin, Nieuw-Zeeland en woont nu in West-Australië. Haar historische fantasy romans voor volwassen en jeugd zijn vertaald in vele talen en zij heeft diverse awards gewonnen, waaronder Aurealis, de American Library Association’s Alex Award, de Sir Julius Vogel Award en de Prix Imaginales. Haar diepgewortelde liefde voor folklore, sprookjesverhalen en mythologie is van grote invloed geweest op haar romans. Wanneer zij niet bezig is met schrijven, heeft Juliet de neiging tot het maken van “rugzak”-trektochten.
Lees meer over op http://www.julietmarillier.com

1.       Hoe bent u op het idee gekomen om ‘de Zeven Wateren’ serie te gaan schrijven?
Het sprookje ‘De zes zwanen’ was mijn favoriete kinderverhaal. Ik houd van die sterke vrouw die in dit verhaal centraal staat en de mysterieuze zwaantransformatie. Het is een verhaal vervuld van drama en spanning. Vaak heb ik mij afgevraagd hoe het zou zijn wanneer de dramatische gebeurtenissen van dit sprookje zouden hebben plaatsgevonden in een echt gezin. ‘Dochter van het woud’ was het resultaat van mijn poging om deze vraag te beantwoorden.
Hoewel het verhaal was is gebaseerd op een Duits Germaans verhaal, koos ik voor een Ierse omgeving omdat de zwanen zo duidelijk verbonden zijn met de Ierse mythologie.

De roman groeide uit tot een serie toen ik besefte dat de invloed van deze dramatische gebeurtenissen ook uitwerking heeft zou kunnen hebben op meerdere generaties van het gezin.

2.       Wat is de reden dat je graag over mythes, legend en mystiek schrijft?
Ik heb vanaf mijn jongste jaren gehouden van mythes en legendes, folklore en sprookjesverhalen en bestudeerde het mijn hele leven. Ik geloof dat de traditionele verhalen ons veel kan kunnen leren over onze eigen tijd en cultuur, de wijsheid in de verhalen is universeel. Het voelde voor mij natuurlijk aan om verhalen te schrijven die deze tradities reflecteren en thema’s bevatten die belangrijk voor mij zijn, zoals de manier waarop mensen reageren op uitdagingen – vinden ze hun innerlijke kracht, zijn ze beschadigd, hoe goed kunnen ze ermee omgaan?

Ik studeer ook graag geschiedenis, speciaal over de periode waar weinig over geschreven is. Die tijdsperioden en plaatsen zijn een vruchtbare basis voor een schrijversfantasie.

3.      Hoe doe je onderzoeken voor je boeken?
Deze dagen Tegenwoordig ben ik nauwkeuriger in mijn onderzoeken, omdat ik toch wat fouten heb gemaakt in mijn eerdere boeken. Voor ik ga schrijven lees ik veel over historische achtergronden en bestudeer de mythologie en cultuur uit die tijd. Voor sommige romans zijn er specifieke onderzoeken nodig – bijvoorbeeld, toen ik mijn roman Hartbloed schreef, waarin het centrale karakter is een schrijver is, moest ik veel leren over kalligrafie uit de middeleeuwse tijdsperiode. Voor de boeken waar vechtscènes in voorkwamen, moest ik onderzoek doen over wapens, uitrustingen en tactieken.

Ik reis, als ik kan, ook naar de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt. Onderzoeken brachten mij naar ongewone plaatsen, zoals Transylvanië, Istanbul en de Faroër eilanden. Bezoeken van de locaties voegt een hele nieuwe dimensie aan schrijven toe.

4.      Wat voor boeken lees je graag?
Ik lees bijna van alles, vooral fictie. Ik lees een kleine selectie aan fantasy boeken, van de auteurs die ik goed vind, zoals Jacqueline Carey en Joe Abercrombie. Maar voor ontspanning lees ik meer algemene fictie, enkele van mijn favoriete auteurs zijn Iain Banks, Kerry Greenwood, Kare Morton, Jodi Picoult en ook klassieke auteurs zoals Dorothy L. Sayers en Daphne de Maurier. En ik lees nog steeds sprookjesverhalen en mythologie!

Ik wil mijn vader en zijn vriend/zakenpartner bedanken voor het helpen met vertalen.

©Plien 2013

foto copyright ligt bij de auteur.

3 thoughts on “Vragen aan… Juliet Marillier

  1. Wat een mooi interview. Ikzelf ben ook dol op geschiedenis en verhalen die zich in het verleden afspelen zijn hartstikke mooi om te lezen. Zo ga je terug in de tijd !

  2. Dank je wel. Klopt, dat is het heerlijke van goed boek over geschiedenis. Aanrader boeken van Edward Rutherfurd.

  3. Pingback: Recensie ‘Verboden magie’ van Juliet Marillier | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

