Recensie ‘Mooie leugens’ van Lisa Unger

mooie leugensTitel: Mooie leugens
Originele titel: Beautiful lies
Auteur: Lisa Unger
Vertaald door: Gert-Jan Kramer
ISBN: 9789058313874
Genre: Thriller
Uitgever: Uitgeverij Sirene bv
Uitgave: Pocket, 335 pagina’s
Verschenen: 2006

Op achterkant
Wanneer Ridley Jones een mysterieus pakje ontvangt met daarin een foto en een briefje met daarop de vraag ‘Ben jij mijn dochter?’, stort haar wereld ineen. Ridley wordt gedwongen alles wat zij over zichtzelf en haar familie weet in twijfel te trekken. Ze betreedt een duistere wereld waarvan zij het bestaan nooit had vermoed. Een wereld waar iedereen in haar leven een vreemde lijkt. Ridley heeft geen idee wie zij kan vertrouwen en wie iets te verbergen heeft – zelfs, of juist vooral, haar nieuwe geliefde, Jake, lijkt geheimen te hebben.

Mijn mening
Het is een spannend, goed boek.
Intrigerend verhaal, het brengt de duistere kant van adoptie, de illegale weg, aan het licht.

Ridley redt een jongentje zijn leven en komt in de krant. En dat is het begin van alle ellende. Zijn haar ouders daadwerkelijk haar biologische ouders? Wat heeft haar ex-verloofde er mee te maken? Wie is die Jake waar zij zo snel een intense band mee heeft? De vraag is, wie kan Ridley nu echt vertrouwen?
Deze vele vragen hielden mij vast tijdens het lezen. Ik wilde net als Ridley weten wat er aan de hand is. En zo volgde ik met Ridley op haar zoektocht naar de echte Ridley?

Ook hier, net als in haar andere boek ‘Verdronken hart’, beschrijft zij de emoties goed. Wat door het hoofd van Ridley gaat. Wat anders is aan dit boek is, dat Ridley zich af en toe tot ons, de lezers, richt. Waardoor af en toe de heerlijke zelfspot van Ridley naar voren komt.

‘Ik besefte niet dat ik huilde ( ja, alweer) totdat Jake teder een grote, dikke traan van mijn wang veegde.’

‘Bovendien was ik in de gang mijn lievelingstante tegen het lijf gelopen. Je kent haar nog wel: Tante Ontkenning.’

Ook komt Lisa Unger met mooi beeldende zinnen…

Alsof iemand een gaatje in mijn borst had gemaakt waar de wind doorheen floot, met een hol, droefgeestig geluid dat mij de hele nacht wakker hield.’

… of mooie vergelijkingen, zoals Ridley zich van binnen voelt.

‘Stel je rijdt over de snelweg en de vrachtwagen voor je laat een steentje opspringen dat met een verrassend harde klap je vooruit raakt. Dat steentje, waarschijnlijk niet groter dan je pinknagel, laat een minuscuul, bijna onzichtbaar putje achter. En ook al zie je het in het begin nauwelijks, uiteindelijk ontstaat er een ster in de ruit. Dat minuscule putje heeft scheuren veroorzaakt die de stabiliteit van het geheel in gevaar brengen. Alles wat je door de ruit ziet, lijkt op den duur misvormd en verwrongen, en een tweede klap, hoe klein ook, kan ervoor zorgen dat de hele voorruit verandert in een dodelijke, vlijmscherpe glasregen.

Ik heb het boek met plezier gelezen en de hele tijd bleef ik nieuwsgierig, hoe verder? Wie kan zij nu echt vertrouwen?
Echt een aanrader als je van thriller houdt met een boodschap.

©Plien 2013

One thought on “Recensie ‘Mooie leugens’ van Lisa Unger

Geef een reactie

