Recensie ‘Zusje van me’ van Barbara Voors

zusje van meTitel: Zusje van me
Originele titel: Syster min
Auteur: Barbara Voors
Vertaald door: Janny Middelbeek-Oortgiesen
ISBN: 9789044521733
Genre: Roman
Uitgever: De Geus
Uitgave: Pocket, 346 pagina’s
Verschenen: 2012

Op achterkant
De tweelingzusjes Saskia en Klara delen alles met elkaar. Tot op een dag Klara spoorloos verdwijnt. Tien jaar later keert Saskia terug naar het zomerhuis van de familie. Ze vindt er de dagboeken van Klara en een oud krantenknipsel waarin een verband wordt gelegd tussen Klara’s verdwijning en de moord op een man en een vrouw die Klara kende. Saskia begint aan een moeilijke taak alsnog het raadsel rond Klara’s verdwijning op te lossen.

Mijn mening
Het boek heeft zo anderhalf jaar in mijn kast gestaan, misschien zelfs langer. Elke keer pak ik dit boek om het daarna weer terug in het kast te zetten. Uiteindelijk heb ik via het potje, “Nog te lezen” dit boek getrokken. En wat heb ik toch een spijt van dat het al die tijd ongelezen in mijn kast heeft gestaan!
Wat een boek! Wat een verrassend plotwending! Ik heb het boek zo beetje in drie avonden uitgelezen.

Saskia en Klara lijken op elkaar maar zijn zo verschillend van karakters. Saskia is een vrouw die zelfstandig door het leven wil gaan. Is gelukkig getrouwd met Magnus en een moeder van 8 jarige dochter Malin. Zij heeft bepaalde visie op het leven en geloofd ook dat als je voor iets bestemd bent, er ook helemaal voor moet gaan.

‘Ik ben van mening dat als een mens tot iets is voorbestemd, dat het dan zijn absolute plicht is dat ook ten uitvoer te brengen.’

Maar dan brokkelt haar solide leven ineen doordat zij de dagboeken van Klara gaat lezen. Dan gaat zij twijfelen aan alles en iedereen, maar vooral aan haar zelf. Is zij wel zo sterk als zij dacht te zijn.

Klara is te goed bevriend geraakt met Desirée. Die twee hebben verschillende achtergronden. Klara heeft het gevoel dat zij bij Desirée iets goed moet maken door wat zij haar in het verleden heeft aangedaan. Zij hoopt dat zij het goed kan maken door Desirée te redden van zelfvernietiging. Maar is Klara daar wel sterk genoeg voor? Is zij wel de juiste persoon om Desirée te kunnen redden?
Want vergeleken met Saskia is Klara onstabiel, onzeker en weet niet wat zij wil.
Het volgende citaat wordt gezegd door de moeder van Desirée, dat geeft goed weer waar Desirée vandaan komt. Wordt gesproken over de oude nanny van Desirée.

Ze is al sinds Kenia bij ons, een prima artikel.’

Kortom, die nanny wordt als een artikel gezien! In zo omgeving is Desirée opgegroeid. Uiteindelijk gebeurt er iets en krijgt Klara een brief van Desirée. Ondanks Klara’s goede bedoelingen heeft zij juist tegenovergestelde bereikt. Klara probeert steeds Desirée te laten inzien wat zij niet goed doet en wat zij eigenlijk heeft kunnen zijn.

‘Door me te tonen wat ik kon worden, veroordeelde je wie ik was. Zo simpel is het. Je maakte dat ik me schaamde voor wie ik was.’

Het boek heeft me wel bezig gehouden. Op de tweede avond leg ik het boek opzij om te gaan slapen, terwijl ik eigenlijk liever door had willen lezen. Later die nacht schiet me een gedachte te binnen, wat als… . Ik heb me in moeten houden om toch niet verder te lezen. De volgende avond ben ik verder gegaan. Deels wordt mijn vermoeden bevestigd maar niet op de manier die ik had verwacht.

Het is een goed, spannend, verrassend boek! Een aanrader! En ik ga zeker in de toekomst meer boeken van haar lezen.

©Plien 2013

boekcover van goodreads.com

3 thoughts on “Recensie ‘Zusje van me’ van Barbara Voors

Geef een reactie

