Recensie ‘Het verloren labyrint’ van Kate Mosse

het verloren labyrintTitel: Het verloren Labyrint
Originele titel: Labyrinth
Auteur: Kate Mosse
Vertaald door: Jan Smit
ISBN: 9789047503194
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij Unieboek BV
Uitgave: Pocket, 527 pagina’s
Verschenen: 2005

Op achterkant
Juli 2005: Bij archeologische opgraving aan de voet van de Pyreneeën ontdekt Alice Tanner twee eeuwenoude skeletten. Het zijn niet alleen de oude botten die haar een onprettig gevoel geven, de gehele tombe straalt een overweldigde, kwaadaardige kracht uit. Wanneer ook de politie zich met de vondst bemoeit, besluit Alice om op eigen houtje naspeuringen te doen en stuit ze op zeer merkwaardige zaken…

Juli 1209: 800 jaar eerder in Carcassonne, aan de vooravond van de beestachtige kruistocht die de Languedoc uit elkaar zal rijten, krijgt de 16-jarige Alaïs een mysterieus boek van haar vader, dat volgens zijn zeggen het geheim van de heilige graal herbergt. Verlies, intrige, geweld en passie bepalen voortaan haar leven terwijl ze vecht tegen de ongebroken boze kracht van haar tegenstander. Tot het noodlot haar, net als Alice, naar dezelfde grot voert, waar alles beslist zal worden…

Mijn mening
Ik heb het boek na enkele jaren weer opnieuw gelezen.
Het is en blijft een goed boek.

De manier waarop zij het heden en het verleden zo in elkaar laat verweven is mooi gedaan.
De manier van omgeving of onderwerpen beschrijven is mooi en gedetailleerd gedaan maar niet te. Het is geen storend element als er even een kort uitleg komt over iets, het past gewoon in het geheel. Het verhaal blijft vloeiend lopen.
Het hele verhaal is goed en logisch in elkaar gezet. Gaandeweg besef je dat enkele personages uit het heden misschien een re-incarnatie zou kunnen zijn van de personages uit het verleden.
De personages hebben karakters maar toch mis ik iets. Ik kan er niet precies mijn vinger op leggen wat dat is, de karakters blijven wat oppervlakkig. De enige met wie ik echt mee heb kunnen leven is Alaïs.

Het is een intrigerend verhaal. Al komt de heilige graal in dit boek ter sprake, dat item speelt geen boventoon. Het verhaal uit het verleden draait vooral om het begin van de kruistocht, de inquisitie en de keuzes van de mensen, trouw blijven aan mijn eigen geloof of eraan toe geven. Ik blijf me er steeds weer over verbazen hoe ver de Kerk wil gaan om mensen op de Weg te houden.

Absoluut een aanrader als je van geschiedenis houdt en mooi vind ik het, hoe het heden en het verleden in elkaar overloopt.

©Plien 2013

4 thoughts on “Recensie ‘Het verloren labyrint’ van Kate Mosse

  1. Pingback: Gelezen: Het verloren labyrint van Kate Mosse | Met mijn neus in een boek

Geef een reactie

