Recensie ‘Leven na leven’ van Kate Atkinson

leven na levenTitel: Leven na leven
Originele titel: Life after life
Auteur: Kate Atkinson
Vertaald door: Inge Kok
ISBN: 9789025440701
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij AtlasContact
Uitgave: Pocket, 463 pagina’s
Verschenen: juli, 2013

Manuscript ontvangen van AtlasContact.

Op achterkant
Stel dat er niet alleen tweede kansen waren, maar derde kansen, vierde kansen, een oneindige hoeveelheid kansen om je leven te herhalen – totdat je het eindelijk goed deed. Zou je dat wel willen?

In een koude, besneeuwde nacht in 1910 komt bankiersdochtertje Ursula Todd ter wereld in een lommerrijke buitenwijk van Londen – dood. In diezelfde koude, besneeuwde nacht komt Ursula Todd ter wereld, schreeuwt lang en hard, en begint aan een leven dat, om het zachtjes uit te drukken, heel ongewoon zal blijken. Want terwijl ze groeit, gaat ze ook dood, herhaaldelijk, op verschillende manieren. Tegelijkertijd nadert de tweede grote oorlog van de eeuw. Kan Ursula, gezegend door een schijnbaar oneindige hoeveelheid levens, de wereld redden van de onvermijdelijke neergang? En als ze dat kan – zal ze het ook doen?

Mijn mening
Ik kreeg een mail van de uitgever of ik geïnteresseerd was om een manuscript te lezen. Met de vraag om er gewoon blank in te stappen. Dus niet op de link klikken en lezen waar het over gaat, maar gewoon zo lezen. Natuurlijk heb ik ja gezegd en ben ik er blank ingestapt.

De titel gaf mij wel het idee dat het mogelijk over de re-incarnatie zou gaan. Maar dit was toch anders. Want in mijn belevenis is re-incarnatie stappen in een volgend leven, ander leven. Maar niet herbeleven van je eigen leven met een klein verschil van de vorige keer.
Ik vond het een intrigerend concept en het deed me denken aan de film ‘Sliding doors’. Een film die liet zien wat er gebeurt als een vrouw die de metro had gemist of gehaald. Door klein iets kan je hele leven anders lopen.
Het deed me ook denken aan de serie Star Trek The Next Generation, Enterprise zat vast in een tijd-lus en déjà vu gevoel kregen [wie kregen een déjà-vu gevoel?]. En uiteindelijk een manier vonden om uit die tijd-lus te komen.

In dit verhaal kreeg Ursula af en toe déjà-vu gevoel en op basis van haar gevoel neemt zij een beslissing. Waardoor zij onbewust de loop van haar leven en dat van anderen verandert. En uiteindelijk onthoudt zij blijkbaar bepaalde dingen en besluit actie te nemen. Maar wat heeft dat voor gevolgen? Soms herlees je wel weer hetzelfde stuk, dat is iets waar je even doorheen moet lezen om dan tot ontdekking te komen dat haar leven weer net iets anders is geworden omdat zij net iets anders heeft gedaan.

Ik vond het intrigerend omdat ik bij mezelf ging nadenken wat zou ik dan anders doen als ik het leven weer opnieuw zal herbeleven met déjà-vu gevoel. Wat wil ik dan anders doen? Er zijn altijd dingen in je leven dat je anders zou of had willen doen. Maar tegelijkertijd denk ik, het leven komt zoals het komt. Ik zou toch niet willen weten wat voor toekomst ik heb. Maar Ursula heeft die keuze niet, zij herbeleeft haar leven opnieuw en opnieuw en opnieuw. Maar door die déjà-vu gevoel verandert zij elke keer iets waardoor haar leven en dat van de anderen verandert. En de vraag is, kan je het wel, na steeds weer opnieuw hetzelfde leven te leven, goed doen. Er zal altijd iets niet goed gaan.

Ik had het met twee anderen op twitter over dit boek. Het is waarschijnlijk een boek dat je love it or hate it. Een boek dat je nooit meer herleest of later nog een keer wil lezen. En de oorzaak zou kunnen liggen in het feit dat bepaalde dingen steeds maar weer herhaald worden. Het gevoel van, ja ik weet het nu wel kan dan erg sterk gaan overheersen.

Ik vond het boek intrigerend. Intrigerend concept en idee. Af en toe had ik wel het idee, van ja ik weet het nu wel, maar toch wilde ik doorlezen omdat ik wilde weten, wat gaat zij nu anders doen? Wat voor effect heeft het dan? Het is ook een boek dat ik later nog een keer wil lezen, zeker nu ik weet waar het over gaat. Lees ik het dan anders, ervaar ik het dan anders?

©Plien 2013

boekcover van AtlasContact

10 thoughts on “Recensie ‘Leven na leven’ van Kate Atkinson

  1. Ik las net nog een recensie van dit boek op een andere blog en heb het boek op mijn te lezen gezet. Het spreekt mij wel aan.

  2. Pingback: Trailer: ‘Leven na leven’ van Kate Atkinson | Plien's boekenblog

  3. Pingback: Recensie: Kate Atkinson - Leven na Leven | Ranking the Books

  4. Pingback: Nieuws uit de media/boekbloggerswereld | Plien's boekenblog

  5. heb het na een jaar nog een keer gelezen, Engelse versie.
    het wordt er alleen maar beter van. Ook de randfiguren gaan een duidelijke rol spelen.

  6. Pingback: Life after life – Kate Atkinson | Lalagè leest

Geef een reactie

