Recensie ‘Hartenbloed’ van Juliet Marillier

hartenbloedTitel: Hartenbloed
Originele titel: Heart’s blood
Auteur: Juliet Marillier
Vertaald door: Willie van der Kuil
ISBN: 9789024530137
Genre: Fantasy
Uitgever: Uitgeverij Luitingh ~ Sijthoff BV
Uitgave: Pocket, 463 pagina’s
Verschenen: 2010

Op achterkant
Op de beboste heuvels van het mysterieuze plaatsje Whistling Tor staat een vervallen vesting vol geheimen. De bewoner, Anluan, is een man die in de streek wordt gevreesd en gemeden. De reden? Hij en de zijnen heten vervloekt te zijn. Bovendien verblijft in het woud rondom het fort een duistere kracht die met een fluisterstem naderend onheil aankondigt. Ondanks Anluans reputatie en de vermeende geheimen van de vesting, beschouwt de jonge schrijver Caitrin deze plek als de veilige haven waarnaar zij zo verlangde – een plek waar niemand haar zal storen, een plek die zowel rustgevend als veilig is. Want Caitrin is een vrouw die op de vlucht is voor haar gruwelijke verleden.
Toch is de geplaagde Caitrin de enige, zo blijkt gaandeweg, die met inzet van liefde en doorzettingsvermogen de vloek kan breken die het leven van Anluan en de zijnen beheerst.

Mijn mening
Ik ben gewoon een grote fan van haar!
Dus kan ik dan nog objectief haar boeken beoordelen? Hopelijk wel!

Ik heb dit boek voor de tweede keer gelezen, maar ik ben tot ontdekking gekomen dat ik over dit boek nooit een recensie heb geschreven. Althans, ik heb het niet terug kunnen vinden. Mijn gedachten over het boek zijn niet veranderd, nog steeds schitterend boek.
Ik vind dit boek beter dan Cybele’s geheim. Waarom, omdat er meer mystieke in het verhaal zit. Minder alledaagse verhaal. En de manier waarop Juliet Marillier in Hartenbloed de omgeving heeft beschreven heb ik makkelijker voor geest kunnen halen. Het beklemmend duistere gevoel dat er heerst heb ik goed kunnen voelen.
Wat ook zo goed is aan dit boek dat er twee problemen zijn die heel mooi op elkaar aansloten. Probleem van Anluan en zijn vloek en Caitrin en haar verleden. Twee totaal verschillende problemen die naadloos op elkaar aansluiten. Door de achtergrond van Caitrin kan zij Anluan en de zijnen iets geven wat ze lang niet meer hebben, hoop! En Anluan en de zijnen kunnen haar geven wat zij lange tijd kwijt is, kracht om te vechten, om haar angsten te overwinnen. Het is mooi om te lezen hoe Anluan en Caitrin elkaar dingen leren om er individueel en samen sterker uit te komen.
Dit boek is vervuld van hoop en vertrouwen. Ongeacht hoe het boek zal eindigen de grote boodschap van dit boek is, verlies niet je hoop en vertrouw erop dat ongeacht hoe dan ook de dingen toch goed uit kunnen pakken.

Voor degene die van fantasy boeken houden, aanrader!

©Plien 2013

boekcover van goodreads.com

One thought on “Recensie ‘Hartenbloed’ van Juliet Marillier

Geef een reactie

