Recensie: ‘De eenling’ van Cathelijn Schilder

de eenlingTitel: De eenling
Auteur: Cathelijn Schilder
ISBN: 9789462250499
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij Fosfor
Uitgave: E-boek
Verschenen: 2013

In het kort (bron ECI)
Elian had het geluk nooit te hoeven zoeken naar die ene belangrijke persoon in haar. Die kende ze al sinds haar geboorte: haar tweelingzus. Als Anna laat weten dat Elian het vanaf nu zonder haar moet doen, ontwricht dat haar leven. Ze zoekt steun bij Oprah Winfrey, filmsterren, vriendjes natuurlijk, de koningin, Huub van der Lubbe en Jimi Hendrix, een cafébaas met zuurstofgebrek, en een psycholoog zonder humor.

Mijn mening
Tja… Ik ben er eerlijk gezegd nu nog steeds niet uit wat ik van het boek vind.
Ik besef wel dat mijn verwachtingen anders waren. Ik had verwacht dat Anna toch wat meer in beeld zou zijn en de verschillen tussen hun meer benadrukt werden.
Ook al heeft de auteur de emotionele aspecten en de gevoelens van Elian beschreven, het is naar mijn belevenis toch wat oppervlakkig. Misschien omdat ik toch de hun onderlinge band uit het verleden mis. Waarom besluit Anna dat Elian het nu echt zonder haar moet doen? Hoe was hun band vroeger? Wat is het verschil tussen hun? Waarom kan Elian niet zonder haar zus? Misschien heb ik niet goed tussen de regels door gelezen. Misschien is Anna altijd wel degene geweest die het initiatief nam. Misschien leunt Elian teveel op Anna.
Kortom, ik had gewoon af en toe het gevoel dat ik een hoofdstuk miste.

Wel is het een uniek verhaal en af en toe erg grappig. Vooral als zij als een volwassen vrouw toch in gedachten haar toevlucht neemt naar Jimi Hendrix en dergelijke andere beroemde mensen.
En het aspect eenzaamheid, want dat is toch waar het in het boek uiteindelijk om draait. Plotseling moet zij zich alleen redden in de wereld zonder haar tweelingzus. En de vrienden die zij hebben gemaakt, zijn daadwerkelijk haar vrienden of van haar tweelingzus? Het unieke aan dit verhaal is namelijk dat één van de tweeling ervoor kiest om nederlandsde ander los te laten en niet dat een van de twee vermoord is en de ander plotseling er alleen voor staat. En hoe ga je dan als een tweeling ermee om als de ander jou niet meer in haar leven wilt.

En nu nog na het schrijven van mijn recensie ben er ik niet uit. Het is geen slecht boek want ik heb toch met plezier het boek uitgelezen maar het gevoel van, ik mis nog wat hoofdstukjes, is heel sterk.

©Plien 2013

2 thoughts on “Recensie: ‘De eenling’ van Cathelijn Schilder

  1. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

