Recensie ‘De zondares’ van Tess Gerritsen

de zondaresTitel: De zondares
Originele titel: The Sinner
Auteur: Tess Gerritsen
Vertaald door: E. Braspenning
ISBN: 9044312138
Genre: Thriller
Uitgever: The house of books
Uitgave: Hardcover, 320 pagina’s
Verschenen: 2004

Op achterkant
Binnen de muren van een klooster heeft een afschuwelijk bloedbad plaatsgevonden. In de sneeuw vindt men twee nonnen, de één dood, de ander levensgevaarlijk gewond. De beestachtige misdaad lijkt zonder motief. Maar de autopsie van de dode vrouw door patholoog-anatoom Maura Isles levert een schokkend verrassing op: de twintigjarige zuster Camille was zwanger voordat ze werd vermoord.
Terwijl langs begraven geheimen aan het licht komen, leidt het speurwerk van Maura Isles onafwendbaar naar de kern van het mysterie, en naar een verbijsterende onthulling…

Mijn mening
Tja, wat vond ik van het boek? Ik ben er nog niet uit. Het was een spannend boek. Naar mijn idee hadden de personages ook diepgang. Het was geen oppervlakkig verhaal, maar een verhaal met intrigerende ontknopingen.
Maura Isles en rechercheur Jane Rizzoli speelden hoofdrollen in dit boek. Twee sterke vrouwen maar toch zo verschillend. En juist dat was hun kracht. Beide hadden hun eigen inzichten die uiteindelijk op elkaar aansloten.
Maar wat was het toch dat het boek mij niet kon grijpen? Misschien verkeerde timing of is het toch het verhaal. Terwijl het boek juist alle ingrediënten had voor een goed spannende thriller verhaal!
Wat wel het intrigerende aan dit boek was, was vooral het vraag,: Waarom zijn die nonnen aangevallen? Waarom moesten ze dood? En tijdens het lezen groeide ik er wel langzaam in maar helemaal in het verhaal kwam ik niet. Ik bleef alleen doorlezen omdat ik toch wilde weten wat er aan de hand was.
Wel vond ik enkele verrassende ontknopingen! Dat Die had ik niet zien aankomen.

Ik vond wel het onderstaande mooie citaat:
‘Zoveel verschillende levens die op allerlei manieren met elkaar in aanraking kwamen. De meeste mensen verschansten zich in hun eigen hoekje van de wereld. Een politieman krijgt alles en iedereen te zien.’

Misschien moet ik nog een boek van haar lezen om achter te komen of het aan het verhaal ligt of juist gewoon aan het schrijfstijl/vertaalwerk of juist mijn persoonlijk verkeerde timing om het lezen.

Ik heb dit boek gelezen voor Boekbloggersleesclub en ze hebben ook enkele vragen gesteld.
– Dit boek doet me denken aan titel van een ander boek. Waarom, vond je dat boek ook goed? boekenblogleesclub
Het boek heeft me nergens aan doen denken.

-Welke karaktertrekjes van het (hoofd)personage vond je leuk/niet leuk?
Een goede vraag. Ik kan het niet echt iets benoemen wat ik leuk vond of niet. Ik kon gewoon geen binding vormen met de hoofdpersonages.

– Als je de titel mocht veranderen, hoe zou die dan luiden?
Ik zou niets aan de titel willen veranderen. Maar als ik mocht veranderen… zit er diep na te denken, hoe het titel dan zou zijn. Eerlijk gezegd geen idee!

©Plien 2013

11 thoughts on “Recensie ‘De zondares’ van Tess Gerritsen

  1. Ik heb zelf nog nooit iets van Tess Gerritsen gelezen maar ik heb er wel al veel goede dingen over gehoord. Ik ben benieuwd wat ik er zelf van vind.

  2. Ik lees dit soort boeken nooit, dus ik kan er niet goed over oordelen. Maar je schrijft er een mooi stuk over.

    Bespreken jullie die vragen. Jij wist er weinig over te zeggen. Hebben anderen wel een antwoord? Of is het boek toch gewoon te oppervlakkig?

  3. Wellicht moet je nog een boek van haar lezen, dan zul je zien: dat ze wel een heel eigen stijl heeft, deze auteur ! Ik heb dit boek nog niet gelezen. Ik lees niet zo vaak iets van haar, mijn voorkeur ligt toch ergens anders. Duidelijk geschreven, Plien !

  4. Dank je wel!
    Voor mij was het toch wat oppervlakkig en daardoor had ik moeite om die vragen te beantwoorden.

  5. Ik vond het wel een heel goed boek. Heb echt het gevoel dat ik Rizzoli en Isles ken, maar dat komt mss ook door de tv-serie die ik al lang volg? Heb er in ieder geval wel van genoten.

  6. Pingback: Boek update: Juni | Plien

Geef een reactie

