Recensie ‘De grote Gatsby’ van F. Scott Fitzgerald

de grote gatsbyTitel: De grote Gatsby
Originele titel: The great Gatsby
Auteur: F. Scott Fitzgerald
Vertaald door: Susan Janssen
ISBN: 9789020413052
Genre: Roman
Uitgever: Uitgeverij AtlasContact
Uitgave: Pocket, 207 pagina’s
Verschenen: 2013

Het boek heb ik gekregen van uitgeverij AtlasContact.

Op achterkant
Jay Gatsby is de man die alles heeft. Iedereen die iets voorstelt wordt gezien op zijn feestjes. Zijn landgoed op Long Island zindert van de jonge mensen die drinken, dansen en over de mysterieuze Gatsby praten. Want Gatsby – jong, knap en verschrikkelijk rijk – lijkt altijd een eenling tussen de menigte, kijkend en in afwachting, hoewel niemand weet waarvan. Onder de broeierige oppervlakte van zijn leven schuilt een geheim: een stil, onmogelijk verlangen naar Daisy Buchanan. En deze destructieve obsessie driegt alles te vernietigen.

Mijn mening
Heel eerlijk gezegd, ik vond het wat tegenvallen.
Het boek wordt als een klassieker beschouwd, maar waarschijnlijk ben ik één van de weinige die niet begrijpt waarom.
Ik heb altijd in mijn hoofd gehad dat Gatsby altijd een mysterieus persoon zou blijven, maar niet dus. Ik had ook altijd gedacht dat het altijd om die feesten draaide waar hij altijd op de achtergrond bleef. Niet dus.
Ik heb het wel uitgelezen omdat ik uiteindelijk toch wilde weten hoe het afliep.
Wat dit boek me wel liet zien was hoever mensen kon gaan in hun obsessief gedrag! Beangstigend!

Ik ga nu wel wat verklappen over het boek, dus niet verder lezen als je het niet wilt weten. Maar ik vond het wel erg triest dat praktisch niemand naar zijn begrafenis kwam. Dat vond ik echt intriest. Daarnaast liet het verhaal ook zien hoe oppervlakkig mensen waren van een bepaalde klasse. Denkend dat mensen die het wat minder goed hebben ook minder zijn. Of dat iedereen zich het gewoon kan veroorloven zo te leven.

Maar het is wel duidelijk dat ik hogere verwachting had van zo’n klassieker. Er was een grote variatie aan personages maar geen een boeide mij. Het bleef wat oppervlakkig. Taalgebruik was wel mooi maar niet bloemrijk. Ligt het aan zijn schrijfstijl of aan het vertaalwerk?
Ik weet het niet, waarschijnlijk is het zo’n boek waar je weg van bent of niet.

©Plien 2013

7 thoughts on “Recensie ‘De grote Gatsby’ van F. Scott Fitzgerald

  1. Ik moet dit boek hoognodig lezen. Ik ben benieuwd naar wat ik er dan zelf van vind.

  2. Ik heb ooit een ander boek van Sott Fitzgerald in handen gehad. Ik vond dat hij een stugge stijl had en hij boeide me totaal niet. Het ligt nog in mijn boekenkamer. Je mag het zo van me hebben.

  3. Ik heb het onlangs ook gelezen en kan me goed vinden in je recensie. Ik denk dat het ook komt omdat er een aantal referenties verloren gaan in de vertaling en dat het misschien beter is in de originele taal. Ook heb ik heel sterk het gevoel dat ik niet altijd alle metaforen op pikte.

  4. Pingback: Boek update: Juni | Plien

  5. Het gaat niet om de oppervlakkigheid van een bepaalde klassen, eerder wel om de façade. Alle personages zijn emotioneel sterk uitgediept als je maar wat tussen de lijnen doorleest.

Geef een reactie

