Recensie ‘Verborgen verleden’ van Els Ruiters

verborgen verledenTitel: Verborgen verleden
Auteur: Els Ruiters
ISBN: 9789461090805
Genre: Thriller
Uitgever: Uitgeverij de Crime Compagnie
Uitgave: e-boek
Verschenen: 2013

Het e-boek heb ik gekregen van uitgeverij de Crime Compagnie.

In het kort van het website de Crime Compagnie
Als er menselijke resten worden gevonden in een tuin in Valenberg, wordt rechercheur Ava van Amstel op de zaak gezet. Samen met haar collega Rob Welsman bijt ze zich vast in dit raadselachtige sterfgeval. Het blijkt een hele klus om de identiteit van het slachtoffer te achterhalen omdat het lichaam zeker twintig jaar in de grond heeft gelegen. Wie heeft het daar begraven en waarom? Terwijl Van Amstel en Welsman langzaam maar zeker het mysterie ontrafelen, wordt op sinistere wijze duidelijk dat het verleden niet alleen de dader maar ook het duo begint in te halen…

Mijn mening
Heerlijk, spannend boek. Een echte politiethriller. Je werd meegenomen in het onderzoekproces van de misdaad. Gaandeweg besef ik dat de titel een dubbele betekenis heeft. Of beter gezegd, betrekking heeft op twee gebeurtenissen.
Ten eerste het lijk dat 20 jaar onder de grond heeft gelegen.
Ten tweede het verleden van rechercheur Ava van Amstel haalt haar in.

Ava van Amstel is een vrouw die geleerd heeft hoe zij zich staande moet houden in de mannenwereld. Rob Welsman is een rechercheur die na een bedrijfsongeval weer aan het werk gaat, maar gaat hij niet te vroeg aan het werk? Daardoor kreeg het verhaal wat meer diepgang. Hun persoonlijke strijd was er mooi in verweven.
Samen proberen ze de moord op te lossen, maar valt het wel op te lossen? Gaandeweg komen personages in beeld die elk een stempel achter laten. Halverwege begon ik wel een heel vaag vermoeden te hebben wie het gedaan zou kunnen hebben. Maar dat vermoeden werd een lange tijd niet bevestigd. Ik begon zelfs te twijfelen of ik wel juist zat met mijn vermoeden. Heerlijk!
En dan speelde er een tweede verhaallijn doorheen wat er gewoon goed op aansloot maar niets met het onderzoek te maken had. Knap geschreven.

Wat ik wel even vreemd vond was, dat hoofdstuk 1 in de ik-vorm van Rob Welsman’s perspectief werd geschreven en daarna was het in een ik-vorm geschreven vanuit Ava van Amstel. Daardoor kreeg Rob eigenlijk een bijrol.

En zo komen ook weer paar van die citaten voorbij die ik mooi vind. nederlands
Met onderstaand citaat kan ik me heel goed in vinden.
‘Ik hou van de sfeer van echte boeken.’

Dit is wat mijn ouders regelmatig ook zeggen.
‘Je kind is niet je bezit, en ze was niet eens mijn kind. Ze was van mijn nicht.’

Ik vond het een goed, spannend boek.

©Plien 2013

plaatjes van internet

3 thoughts on “Recensie ‘Verborgen verleden’ van Els Ruiters

  1. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Pingback: Boek update: Juni | Plien

  3. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

