Recensie ‘Duizend schitterende zonnen’ van Khaled Hosseini

duizend schitterende zonnenTitel: Duizend schitterende zonnen
Oorspronkelijke titel: A Thousand Splendid Suns
Auteur: Khaled Hosseini
Vertaald door: W. Hansen
ISBN: 9789023426066
Genre: Roman
Uitgever: De bezige bij
Uitgave: Pocket, 397 pagina’s
Verschenen: 2007

Op achterkant
De ongeschoolde Mariam is vijftien wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan de dertig jaar oudere schoenverkoper Rasheed in Kabul. Jaren later moet zij de beeldschone en slimme Laila naast zich dulden, die door Rasheed na een raketaanval uit het puin is gered. Rasheed neemt Laila in huis in de hoop dat zij hem de zoon zal schenken die Mariam hem niet kan geven. In eerste instantie overheersen tussen de twee vrouwen gevoelens van achterdocht en jaloezie, maar door de tirannieke houding van Rasheed ontstaat er langzamerhand een innige vriendschap. Samen zetten Mariam en Laila alles op alles om te overleven in de eindeloze oorlog van Afghanistan, die voor hen ook binnenshuis woedt.

Mijn mening
Een intrigerend boek dat je een kijkje geeft in het alledaagse leven in Afghanistan. Ik blijf me er steeds over verbazen dat de vrouwen daar niet voor vol worden aangezien, maar gewoon als een handelswaar. Ik hoop echt dat de tijden voor de vrouwen gaan veranderen en waardoor ze zelf mogen en kunnen kiezen hoe ze hun leven willen leiden.
Mariam en Laila hebben allebei een andere achtergrond. Mariam groeide op als een bastaardkind, verlangend naar de liefde van haar vader. Later wordt zij, na de dood van haar moeder, door hem verraden. Ook draagt zij een schuldgevoel met zich mee over de dood van haar moeder, dat onterecht is. Geen tijd om te rouwen, zij wordt uitgehuwelijkt en dat veranderd haar hele leven. Maar niet ten goede. Door de jaren heen leert zij als een schaduw te leven tot Laila in beeld komt.
Laila is vooral door haar vader opgevoed. Hij leert haar om voor zichzelf te denken. Haar vader heeft voor haar een toekomst in zijn hoofd, als een meisje dat opgroeit tot een geleerde vrouw. Maar helaas verandert het hele leven van Laila door een raketaanval. Maar door haar achtergrond durft zij meer op te staan tegen Rasheed.
Vanaf het moment van het vertrek van haar broers naar het oorlogsgebied, bekommert haar moeder zich nauwelijks meer om Laila.
‘Zíj zou nooit zo’n stempel op mammies hart drukken als haar broers, want mammies hart was al een leeg strand, waar Laila’s voetafdrukken voorgoed weggespoeld zouden worden onder de golven van verdriet die aanzwollen en te pletter sloegen, aanzwollen en te pletter sloegen.’

Voor beide vrouwen heb ik bewondering. Juist door hun achtergrond weet je dat elk op haar eigen manier met de agressieve Rasheed omgaan. Ik besef wel dat Rasheed niet het voorbeeld is voor alle mannen uit dat land. Maar zijn denkwijze komt wel overeen met de gedachtegang van de Taliban. Vrouwen zijn niets, zij moeten onderdanig zijn en zo nodig met harde hand behandeld worden. En vrouwen worden zwaarder gestraft dan de mannen in hetzelfde situatie.

Het boek is absoluut een aanrader, vooral als je geïnteresseerd bent in andere culturen. Het is een intrigerend en triest boek maar wel met een goed afsluiting. Ik heb het boek toch met goed gevoel weg kunnen leggen.

©Plien 2013

10 thoughts on “Recensie ‘Duizend schitterende zonnen’ van Khaled Hosseini

  1. Pingback: Boekenupdate Mei | Plien

  2. Dit boek gaf mij echt het besef dat vrouwen daar onmogelijk kunnen ontsnappen uit hun situatie. (Ik was naïef: ik dacht dat ze gemakkelijker zouden kunnen vluchten.)

  3. Ik vond dit boek beter dan ‘De Vliegeraar’. Heb net zijn nieuwste uit ‘En uit de bergen kwam de echo’. Zondag mijn mening over dat boek.

  4. Ik was ook naïef. Maar hoe meer ik lees over islamitische landen hoe meer ik besef dat het voor de vrouwen een lange weg zal zijn naar te kunnen en mogen te leven zoals wij.

  5. Mee eens, hoewel toch weer een tijd geleden is dat ik het boek De vliegeraar heb gelezen. Ik ben benieuwd wat je van zijn nieuwe boek vindt.

  6. Pingback: Recensie: Khaled Hosseini - Duizend schitterende zonnen | Ranking the Books

Geef een reactie

