Recensie ‘Verdronken hart’ van Lisa Unger

Verdronken-hart-600Titel: Verdronken hart
Oorspronkelijk titel: Heartbroken
Auteur: Lisa Unger
Vertaald door: Jaap-Wim van der Horst
ISBN: 9789400501713
Genre: Literaire Thriller
Uitgever: A.W. Bruna uitgevers
Uitgave: pocket, 318 pagina’s
Verschenen: 28 mei 2013

Ik heb het boek ontvangen van A.W. Bruna uitgevers.

Achterkant
Emily staat op het punt een beslissing te nemen die desastreuze gevolgen voor haar zal hebben. Ze heeft een baan zonder toekomstperspectief, zit in een relatie met een man die niet goed voor haar is en voelt dat ze de controle over haar leven langzaam kwijtraakt. Dan is er Kate, die met behulp van de nagelaten dagboeken van haar tante en haar grootmoeder een roman heeft geschreven over een waargebeurde, tragische liefdesgeschiedenis. Kate en Emily kennen elkaar niet, maar zijn op weg naar dezelfde bestemming: het idyllische Heart Island, dat het eigendom is van de starre Birdie Burke, de moeder van Kate. Een verschrikkelijke misdaad drijft deze vrouwen tot elkaar op Heart Island, dat een grimmig geheim blijkt te herbergen.

Mijn mening
Ik moet bekennen, ik heb nog nooit eerder een boek van haar gelezen. Gisteravond hoor ik van mijn zus dat zij twee boeken van haar heeft gelezen en dat ze de boeken erg goed vond. Zij heeft zelf één boek van haar, dus die ga ik zeker van haar lenen.

Wat een goed boek, zeg! Regelmatig heb ik toch de neiging gehad om snel door te bladeren om wat meer te weten over wat nou de reden is dat Emily ook naar Heart Island wil. Maar ook, wat gaat Emily doen? Welke keuzes gaat zij maken?
En daarnaast ben ik ook heel erg nieuwsgierig geweest naar wie Birdie Burke is. Zo starre, harde vrouw die iedereen door haar houding wegjaagt. Waarom is zij zo? Wat is er gebeurd dat Birdie zo’n vrouw is geworden? Is het misschien vanwege het feit dat er van haar dromen niet veel is uitgekomen? Of viel de werkelijkheid tegen?
Af en toe gunt Lisa Unger je een blikje in het verleden van de vrouwen. Geen storende element maar juist in het geheel passend van het verhaal. Je krijgt net genoeg mee uit het verleden om de vrouwen beter te begrijpen. Waarom ze zo zijn? Waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt?
‘Hoe kon niets zo zijn als je het je had voorgesteld? Het leek alsof er onder de oppervlakte een ander universum was, dacht Chelsea. Iedereen droeg een masker, vertelde een verhaal over zichzelf, en dan bestond daaronder een heel ander leven, een kolkende stroom van verborgen pijn en begraven schaamte, smerige waarheden. Was het zo moeilijk om gewoon te zijn wie je was?’

Een boek dat je bezig houdt, een boek dat veel vragen oproept tijdens het lezen. Je krijgt uiteindelijk antwoord op je vragen, misschien niet op alle vragen.
Emily, Kate, Chelsea, dochter van Kate en Birdie hebben me zeker vastgehouden met hun persoonlijkheden. Kortom, een goed boek! Een aanrader!

©Plien 2013

 

6 thoughts on “Recensie ‘Verdronken hart’ van Lisa Unger

  1. Ik heb de recensie ergens anders ook al gelezen. Jouw mening is anders maar kan mij toch nog niet overtuigen om het boek te lezen. Maar smaken verschillen he

  2. Pingback: Boekenupdate Mei | Plien

  3. Pingback: Vragen aan… Lisa Unger | Plien

  4. Pingback: Ask to… Lisa Unger | Plien

Geef een reactie

