Recensie ‘De babymakelaar’ van Marelle Boersma

de babymakelaarTitel: De Babymakelaar
Auteur: Marelle Boersma
ISBN: 9789461090126
Genre: Thriller
Uitgever: Uitgeverij Verbum Crime
Uitgave: E-boek, 198 pagina’s
Verschenen: 2010

In het kort
Femke, een opkomende musicalster, is gelukkig getrouwd met Bjorn. Alleen is de kinderwens van Femke is zo groot, dat ze er alles aan wil doen om een kind te krijgen. Bij een Poolse draagmoeder wordt via een illegale weg een embryo geplaatst en dat is dan het begin van alle problemen. Haar man Bjorn begint zich zorgen te maken en komt te overlijden. Dan staat Femke plotseling er helemaal alleen voor. Is zij dan wel opgewassen tegen de problemen? Zal zij ooit haar kind in haar armen kunnen sluiten?

Mijn mening
Ik wist niet wat ik me bij de titel ‘de Babymakelaar’ moest voorstellen. Dus met grote nieuwsgierigheid ben ik het boek gaan lezen. Wow!
Net als haar ander boek ‘Moederziel’, dat ik heb gelezen, is dit een beklemmend en mogelijk waargebeurd verhaal. Dat is ook de kracht van de boeken van Marelle Boersma. Thrillers gebaseerd op de mogelijke waar gebeurde verhalen. De onzichtbare problemen en het bijbehorende leed zichtbaar maken.
In dit boek is een kind de grootste wens van Femke. Haar man Bjorn doet er alles om haar gelukkig te maken, maar dan komt hij plotseling door een auto-ongeluk om het leven. Maar was het wel een ongeluk?
Femke komt er plotseling alleen voor te staan, maar hoe zit het met haar ongeboren kind? Bjorn regelde alles en nu plotseling moet zij uitzoeken hoe het in elkaar zit. Dan komt Femke er achter dat degene die het voor hen regelt, oftewel de babymakelaar, meer geld eist. Als zij niet betaalt dan zullen ze het bekend maken. Aangezien het via de illegale weg is gegaan, kan het Femke haar carrière kosten, het kan zelfs zo zijn dat zij daarvoor de gevangenis ingaat, waardoor zij nooit haar kind zal zien. Welke keuzes moet zij maken? Wie van haar vrienden kan zij vertrouwen? Door die steeds terugkerende vragen bleef ik doorlezen.
Femke hield mij vast en ik hoopte maar dat het goed af zou lopen.

Maar hierdoor besef ik wel dat wanneer je kinderwens zo groot is, dat je dan bereid bent om de illegale weg te bewandelen omdat het dan sneller werkt. Maar dan moet je er nederlandswel geld voor hebben. Aan de andere kant … hoeveel vrouwen worden gedwongen om draagmoeders te worden omdat zij juist geld nodig hebben? Vergroot je hun probleem niet? Zijn ze na de bevalling hun leven dan nog wel zeker?
Het illegale draagmoederschap brengt veel problemen met zich mee, misschien zelfs wel de dood. En degenen die dolgraag kinderen willen, zullen misschien altijd behoedzaam blijven als ze niet willen dat de wereld het weet. Kunnen ze dan daardoor dan ook echt genieten van hun kind?

Heel intrigerend en leerzaam vond ik het om dit boek te lezen.
Het is een aanrader!

©Plien 2013

5 thoughts on “Recensie ‘De babymakelaar’ van Marelle Boersma

  1. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Pingback: Boekenupdate Mei | Plien

  3. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

