Recensie ‘Het verborgen raadsel’ van Will Lavender

het verborgen raadselTitel: Het verborgen raadsel
Oorspronkelijk titel: Obedience
Auteur: Will Lavender
Vertaald door: Henny van Gulik
ISBN: 9789022993590
Genre: Thriller
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers B.V.
Uitgave: pocket, 255 pagina’s
Verschenen: 2008

In het kort
Een groep studenten heeft zich ingeschreven voor een college Logica en Argumentatieleer. Professor Williams begint zijn les met de volgende woorden: ‘Er is een moord gepleegd’. De studenten hebben 6 weken de tijd om uit te zoeken voordat de moord wordt gepleegd.
Drie studenten raken geobsedeerd en kunnen het niet loslaten voor ze het hebben opgelost.

Mijn mening
Mijn zus en haar vriend hadden dit boek gelezen en vonden het allebei erg goed. Dus ja, dan moet ik het ook maar even lezen.

Het is inderdaad een goed boek. Het begint op een aparte manier zoals ik hierboven heb geschreven. Studenten moeten een moord voorkomen. Gaandeweg kunnen drie studenten het niet meer loslaten. Langzaam komen ze erachter dat het een mogelijke link heeft met een vermissing van zo ongeveer 20 jaar geleden. Dat maakt het spannend, wat heeft het verleden met nu te maken?
Gedurende eerste hoofdstukken kun je je een beeld vormen van de drie studenten. Je krijgt net genoeg informatie mee over hun verleden wat bepalend is voor hun gedragingen nu. Dus geen uitgebreide achtergrondinformatie. Maar een binding met de personages heb ik niet gehad. Ze bleven wat oppervlakkig.
Wel zakte het verhaal halverwege wat in. Voor mijn gevoel was opeens de vaart eruit. Alleen was mijn nieuwsgierigheid groot genoeg om door te lezen. Toen kreeg het verhaal weer vaart met een heel verrassend einde!

Ik had dat einde niet zien aankomen. De hele tijd dacht ik, die kan het gedaan hebben of die of die. Dat het meisje al dood is. Of is het misschien het meisje uit het verleden dat nu nog leeft maar uiteindelijk vermoord wordt. Wie zit in het complot? Is het een spel of is het werkelijkheid?
Uiteindelijk vond ik het wel een intrigerend boek ondanks het feit dat het af en toe wat inzakte overkwam.

©Plien 2013

cover van goodreads.com

5 thoughts on “Recensie ‘Het verborgen raadsel’ van Will Lavender

  1. Pingback: Boekenupdate April | Plien

  2. Lijkt me een goed boek, jammer alleen dat er niet echt veel achtergrond informatie wordt gegeven. Dat geeft een boek toch wat extra diepte vind ik.

  3. Ik heb het boek ooit in mijn handen gehad maar toch besloten om het niet te kopen. Door jouw recensie ga ik het misschien toch ooit eens lezen.

  4. Ik ben met je eens, het geeft het verhaal iets meer. Maar het is moeilijk om een balans te vinden tussen te veel en te weinig achtergrond informatie.

  5. Ik had het gekocht voor mijn zus haar vriend. En van beide hoorde ik dat het goed boek was. Is ook goed boek, maar het heeft geen 5 sterren in ieder geval van mij.

Geef een reactie

