Recensie ‘De rattenvanger’ van Francesco Barbi

de rattenvangerTitel: De Rattenvanger
Oorspronkelijk titel: L’acchiapparatti
Auteur: Francesco Barbi
Vertaald door: Esther Schiphorst
ISBN: 9789028424999
Genre: Fantasy
Uitgever: Uitgeverij Wereldbibliotheek bv
Uitgave: pocket, 384 pagina’s
Verschenen: 2013

Dit boek heb ik gewonnen via www.magictales.nl.

In het kort
Ghescik weet een medaillon en een antiek boek te bemachtigen. Dan gaat hij naar een toren waar eeuwen niemand naar binnen durft te gaan en vindt een diadeem. Als hij dat opzet is dat het begin van problemen.

Mijn mening
Tja, mijn mening over dit boek is dubbel.
Het is een origineel verhaal, dat moet ik toegeven. Ik was ook nieuwsgierig hoe het ging aflopen. Dat was de reden waarom ik het boek niet weglegde. Maar daar blijft het bij. Soms werd er te uitvoerig over dingen geschreven, daardoor had je het gevoel dat de vaart uit het verhaal verdween.

Te vaak kwam het woord gebochelde, manke, gek, hoer naar voren om de personen aan te duiden. Ghescik was de manke, gebochelde, Zaccaria was de gek en Isotta de hoer. Op gegeven moment kreeg ik echt afkeer van die woorden en wilde liever dat ze vaker bij hun naam werden genoemd. Het kwam bij mij elke keer over als een soort minachting door steeds op de beperkingen te wijzen.
Ghescik was ook absoluut geen sympathieke man en toch speelde hij de hoofdrol. Ik had geen enkel band met welk personage dan ook. De enige voor wie ik sympathie op kon brengen, was Zaccaria.

Aanrader voor degene die van Fantasy houdt en zich niet stoort aan het overmatige herhaaldelijke gebruik van gebochelde, manke, gek en dergelijke Want het is op zich een goed Fantasy verhaal. Maar deel twee ‘De poppenspeler’ dat van de zomer uitkomt, leen ik wel van de bibliotheek als ik niets anders te lezen heb.

©Plien 2013

13 thoughts on “Recensie ‘De rattenvanger’ van Francesco Barbi

  1. Dat klinkt niet erg bemoedigend, dus zal ik het boek zeker niet op mijn lijstje zetten. Ik herken het wel dat je sommige boeken uitleest omdat je hoe dan ook het eind van het verhaal wilt weten, maar je tegelijkertijd zuchtend door de hoofdstukken werkt.

  2. Ik moet nog een beetje wennen aan Fantasy, maar ik ga het steeds vaker lezen, tussendoor . Ik begin het ook meer te waarderen, naarmate ik het meer lees, merk ik.
    Mooie recensie, Plien !

  3. Ik raak een beetje uitgekeken op fantasie. Er moet al behoorlijk goed worden geschreven wil het nog spannend blijven. Eigenlijk wordt er teveel fantasy geschreven, net als die boeken van Dan Brown zo’n commerciële navolging hebben gekregen. Op het laatst denk je: ja ja, nu weet ik het wel. Bedenk iets origineels.

  4. Fantasy is op zich een leuke genre, je moet er van houden. Alleen heb ik bij enkele het gevoel dat ze teveel proberen Tolkien te zijn of dergelijke.

  5. Ja, helemaal met je eens! Er zijn altijd van die periodes dat er opeens veel van een bepaald soort genre geschreven wordt. En uitgemolken worden. Zonde!

  6. Het is meer door de kleinerende woorden die te vaak terugkwam! Ik houd van fantasy maar dit boek was niet topper!

  7. Pingback: Boekenupdate April | Plien

Geef een reactie

