Recensie: ‘Stern’ van Thomas Heerma van Voss

sternTitel: Stern
Auteur: Thomas Heerma van Voss
ISBN: 9789400402362
Genre: Roman
Uitgever: Thomas Rap
Uitgave: E-boek
Verschenen: 2013

Dit E-boek heb ik ontvangen van leesditboek.nl in kader van de uitdaging ‘Ik lees Nederlands’, waar ik aan deelneem.

In het kort
Hugo Stern wordt noodgedwongen met vervroegd pensioen te gaan. Zijn leven verandert, op een bepaald manier staat zijn leven plotseling stil. Maar het leven van zijn vrouw Merel en hun achttienjarige zoon Bram staat niet stil.

Mijn mening
Het is een mooi boek met mooi taalgebruik.
Hij heeft Stern zonder meer een persoonlijkheid gegeven. Een persoonlijkheid die in alledaags leven er niet uit springt. In de hoop zijn saaie leven te kunnen doorbreken, verhuist hij naar Londen. In zijn ogen is dat de stad waar alles gebeurt. Wel lees ik tussen de regels door dat het ook eigenlijk zijn zoektocht is naar wie de echte Stern is. Zijn vader kent hij niet, zijn band met zijn moeder is niet hecht.
Hij probeert in Londen vrienden te maken wat hem niet lukt tot een Zuid-Koreaan in zijn leven komt. Alleen is het de vraag of je die vriendschap hecht kan noemen of dat het meer een noodzakelijke vriendschap is.
Uiteindelijk gaat hij in Amsterdam wonen, hij blijft daar net zo’n alledaags persoon als hij was voor hij naar Londen ging. Hij probeert wel ergens in te passen maar het lukt hem gewoon niet. Uiteindelijk is hij het meest tevreden als hij alleen is.

‘Meestal voelde hij pas iets wat leek op ontspanning zodra hij aan het einde van de dag weer alleen was.’

Maar je merkt ook dat Stern gewoon wil dat iedereen duidelijk is in zijn gedrag zoals kinderen dat zijn.

‘Als ze blij waren, lachten ze, als ze verdrietig waren, barstten ze in tranen uit en als ze iets zeiden dan meenden ze het ook.’

Dan komt hij Merel tegen en trouwt met haar. Later komt Bram in hun leven om 18 jaar later tegen zijn ouders te zeggen dat hij een jaar naar Korea wil. Dan denk ik, waarom Korea? Later in het verhaal wordt het duidelijk waarom.
Het heden van Stern wordt mooi verweven met zijn verleden.nederlands

Ik vind het een mooi boek, over een man die probeert zijn weg in de wereld te vinden. Die een bepaald idee over de toekomst heeft en hoe het uiteindelijk allemaal toch anders uitpakt. Ik heb het boek met plezier gelezen.

©Plien 2013

11 thoughts on “Recensie: ‘Stern’ van Thomas Heerma van Voss

  1. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Ik ga het boek ook binnenkort lezen, na jouw bespreking heb ik er nog meer zin in! Heb jij trouwens een e-reader? Hoe bevalt dat?

  3. Ja ik heb een e-reader. Op zich goed maar ik krijg een betere e-reader te leen, althans hoop dat die wat er beter is🙂 Maar toch gaat niets boven een echte boek.

  4. Lijkt me een intrigerend verhaal. Veel psychologische aspecten proef ik er in.
    Ik begrijp dat hij met Merel trouwt en een zoon krijgt maar dat hij na zijn gedwongen pensioen toch weer alleen komt te staan. Begrijp ik dat goed?

  5. Je proeft het goed!
    Nee, ze zijn nog wel getrouwd. Maar hij voelt alleen binnen het gezin. Althans zo las ik het, interpreteerde ik. Want zijn leven staat opeens stil doordat zijn dagelijkse levensritme verandert maar die van de anderen gaan gewoon door.
    Het is wel een boek voor jou denk ik.

  6. Pingback: Boekenupdate April | Plien

  7. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  8. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  9. Pingback: Recensie: Thomas Heerma van Voss - Stern | Ranking the Books

Geef een reactie

