Recensie: ‘Strak blauw’ van Renée van Marissing

strak blauwTitel: Strak Blauw
Auteur: Renée van Marissing
ISBN: 9789020410464
Genre: Roman
Uitgever: AtlasContact
Uitgave: pocket, 192 pagina’s
Verschenen: 2013

Dit boek heb ik ontvangen van uitgeverij AtlasContact.

Auteur
Renée van Marissing eerste roman is ‘Het waaien van mijn oma’, dat lovend werd ontvangen. Zij is een schrijfster, daarnaast ook een theatermaker en maakt hoorspelen voor onder meer Holland Doc Radio en hard/hoofd. Begin 2012 was een bewerking van James Baldwins ‘Een ander land’ door haar muziektheatergezelschap Rode roden uitgevoerd.

In het kort
Het verhaal gaat over het leven van Laura, een kunstenares. Zij heeft een relatie met An. Het lijkt erop dat Laura in rustig vaarwater komt na een depressieve periode. Maar toch geeft de liefde niet de rust en stabiliteit die Laura nodig heeft, of althans denkt nodig te hebben.

Mijn mening
Het is een mooi, droevig maar ook warrig verhaal.
Waarom warrig? Omdat het boek in een ik-vorm is geschreven, voelde ik Laura haar verwarring, haar strijd om zich staande te houden in de deze wereld. Maar haar gedachten waren soms erg springerig. Eerst was ze met haar gedachten bij haar relatie met An, en plotseling bevond ze zich ergens anders dat niets met An te maken had heeft. Ik bevond me dan plotseling in een ruimte waar zij zich veilig voelde, afgeschermd van de wereld. Een ruimte die zij in haar hoofd had gecreëerd. Dan springen haar gedachten weer ergens anders naar toe.
In het begin is het verhaal niet zo warrig en daardoor kon ik de tijd nemen om aan de schrijfstijl van Renée van Marissing te wennen. Maar gaandeweg wordt het warriger. En net als Laura probeerde ik toch ook los te komen uit die verwarring. Maar dat lukte me niet.
Waarom droevig? Heel eenvoudig, ik zag hoe haar gedachten steeds meer van die rare sprongen maakten. Hoe hard zij bezig was om rust om haar heen te creëren. Haar eigen wereld. Hoe wanhopiger zij werd, hoe drastischer haar gedrag werd. Ik hoopte dat zij haar weg weer terug kon vinden, dat zij haar leven niet laat beheersen door haar depressies. Aan het einde was ik er echt stil van en vroeg ik me af, wat zou zij voelen, denken als zij later beseft wat zij gedaan heeft. Ik voelde verdriet om haar.
Mooi? Een droevig, warrig verhaal kan heel mooi zijn en dat was dit boek. Ondanks dat ik af en toe de gedachtesprongen Laura niet altijd even goed kon volgen was het mooi geschreven. Het gaf mij een inzicht in hoe sommige mensen mogelijk zouden kunnen denken tijdens hun depressie. Doordat er met korte zinnen werd geschreven, kon ik gemakkelijk door blijven lezen. Geen uitleg, geen lange zinnen. Je volgde haar gedachten, of die nou logisch waren of niet. Voor haar waren het logische gedachten, een feit, juiste redenering.

Dit is een citaat uit het boek dat goed verwoord waarom zij vlucht voor de buitenwereld: ’Buiten gebeurt niks, zo lijkt het. Maar buiten gebeurt alles. Buiten zijn alle andere nederlandsmensen, alle werelden, alle gedachten, ruis, alle drukten en al het succes. Het is dat buiten dat ik niet kan gebruiken, opgesodemieterd.’

Op de achterkant van het boek staat een mooie korte recensiezin van Chris Keulemans:’Een kleinood dat diepe indruk maakt. Van Marissing beschrijft een koppige, gedoemde zoektocht naar rust.’ Dat is naar mijn belevenis een perfecte verwoording waar dit boek over gaat.

Het boek is genomineerd voor Dioraphte Jongeren Literatuur 2013. Je kunt hier over lezen. Mijn stem heeft zij geheid!

©Plien 2013

9 thoughts on “Recensie: ‘Strak blauw’ van Renée van Marissing

  1. Pingback: Recensies voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  2. Dit is al de zoveelste positieve recensie die ik lees over dit boek. Klinkt goed dus!

  3. Pingback: Recensie: Renée van Marissing - Strak blauw | Ranking the Books

  4. Pingback: Boekenupdate April | Plien

  5. Pingback: Recensies -2- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

  6. Pingback: Recensies -3- voor Uitdaging voor 2013: Ik Lees Nederlands! | De Boekblogger

Geef een reactie

